منو
 صفحه های تصادفی
لاشخور چهره آویز
مناظره امام رضا علیه السلام با عالم سنی
وزوز گوش
ایران باستان
امام زمان در قرآن - هود : 111
خوردگی فلزات و ترمودینامیک شیمیایی
شلیل
کلاغ
معرفی ژنتیک مولکولی
صبر خاندان پیامبر در برابر ظلم دشمنان
 کاربر Online
560 کاربر online

رشته کودکان استثنایی

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی
(cached)



img/daneshnameh_up/c/ca/estesai.jpg

مقدمه


در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ، شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت می باشد.
در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبت الهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورش و تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهی را برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود. مسئله دیگری که در رابطه با تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنان موجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی از افراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدم توجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتب خواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانش آموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحت تعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1-عقب مانده ذهنی و معلول جسمی
2-ناشنوا و نیمه شنوا
3-نابینا و نیمه بینا
4-ناسازگار
5-تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده از حداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنان می باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترم برنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هر واحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.





سطوح رشته


ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- بیرجند *
2 آزاد- تهران مرکزی * *
3 آزاد- دزفول *
4 آزاد- فسا *
5 آزاد-همدان *
6 الزهرا تهران *
7 شهید بهشتی *
8 علامه طباطبائی *
9 فردوسی مشهد *




درسهای رشته


ردیف نام درس ردیفنام درس
1 آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی 2 آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری
3 آموزش بزرگسالان 4 آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه
5 آموزش و پرورش تطبیقی 6 آموزش و پرورش کودکان استثنائی
7 آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1 8 آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2
9 اختلالهای رفتاری- عاطفی 10 اختلالهای روانی- حرکتی
11 اختلالهای گویایی 12 اختلالهای یادگیری ویژه
13 اصول مددکاری اجتماعی 14 اصول و مبانی آموزش و پرورش
15 اقتصاد آموزش و پرورش 16 انسان شناسی در اسلام
17 بازی و حرکت درمانی 18 بهداشت و کمکهای اولیه
19 تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران 20 تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی
21 جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 جامعه شناسی عمومی
23 روان شناسی اجتماعی 24 روان‌شناسی شخصیت
25 روانشناسی تربیتی 26 روانشناسی تفاوتهای فردی
27 روانشناسی رشد نوجوانی 2 28 روانشناسی رشد کودکی 1
29 روانشناسی عمومی 30 روانشناسی عقب ماندگی ذهنی
31 روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش 32 روانشناسی و آموزش کودکان نابینا
33 روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا 34 روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی
35 روش تدریس ریاضی 36 روش تدریس زبان فارسی
37 روش های آماری در علوم تربیتی 38 روشها و فنون تدریس
39 روشهای بازپروری حرفه ای 40 روشهای تغییر رفتار
41 روشهای مشاوره و مصاحبه 42 سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی
43 فلسفه آموزش و پرورش 44 فیزیولوژی اعصاب
45 گفتار درمانی 46 متون تخصصی به زبانهای خارجی
47 مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی 48 مقدمات تکنولوژی آموزشی
49 مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی 50 مقدمات مدیریت آموزشی
51 مقدمات مشاوره و راهنمایی 52 کارورزی در روشهای تدریس
53 کلیات اقتصاد 54 کلیات فلسفه




صنعت و بازارکار

1-دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی )
2-مربی مراکز نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی
3-مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی
4-کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
5-کارشناس آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور.


تعداد بازدید ها: 34335


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..