منو
 صفحه های تصادفی
خداشناسی در اعماق انسانها
تریادلف
آزمایش انتقال انرژی حرارتی
احیای روح عبادت و عدالت در زمان امام مهدی علیه السلام
آینه
کویی یویی
اخلاق پزشکی
بررسی های زیست محیطی نوار ساحلی و پهنه های آب در خصوص آلودگی ها
مثلث جنوبی «صورت فلکی»
آناتومی بدن
 کاربر Online
736 کاربر online

تمرینات در تلویزیون

تازه کردن چاپ
فرهنگ > هنر
فرهنگ
فرهنگ > هنر > سینما و تلویزیون
(cached)


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

عکس پیدا نشد
تمرینهای مقدماتی و آغازین
به طور معمول استفاده از فضای استودیوها هزینه زیادی می‌برد و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. بنابراین هرچند تمرین کردن برنامه ،‌در استودیو از تمرین در خارج از آن به مراتب بهتر است ، اما از نظر اقتصادی غیر عملی است. در عوض بهتر است شرکت کنندگان و بازیگران ، به شبیه‌سازی در یک سالن بزرگ تمرین ،‌ یا محل اجاری مناسب ، تمرین کنند.
زمین چنین جایی را براساس نقشه استودیو و دراندازه‌های واقعی آن ، طبق محل قرار گرفتن لته‌ها و وسایل صحنه ،‌در اندازه واقعی طرح صحنه ، چسب نواری یا گچ علامتگذاری می‌کنند. جای درها ، پنچره‌ها ،‌راه‌پله‌ها وغیره با خطی از نوع دیگر مشخص می‌شود. می‌توان از وسایل موجود د رتالار یا محل تمین ،‌یا وسایل کهنه و قدیمی در انبارها ،‌به عنوان جانشین وسایل اصلی صحنه در استودیو ،‌استفاده کرد و وسایل و اثاثیه ضروری را ،‌از قبیل رخت‌آویز ،‌تلفن ،‌میز ،‌برای جلسات تمین تهیه کرد و دراختیار گروه گذاشت . بازیگران خیلی زود ابعاد و ویژگیهای محیط زندگی نمایشی خود به اصطلاح اخت می‌شوند و به ان عادت می‌کنند . به ویژه جایی که ستونها ،‌صندلیها یا درهای فرضی ،‌با ساختار وسایل اصلی آنها در دکور استودیو ،‌در ذهن بازیگران مطابقت داده می‌شوند.
کارگردان موقعیت قرار گرفتن بازیگران و حرکت آنان را برای هماهنگی با روشهای تولید ،‌که درذهن خود دارد،‌ تنظیم می‌کند. کل برنامه را به بخشهای کوچکتر تقسیم می‌کد و هریک را جداگانه تمرین می‌کند . بازیگران بتدریج خط و نقش خود را پیدا می‌کنند و آن را با تمرینهای مکرر ، بهبود می‌بخشند . حرکتها ،‌مکثها و کش‌دادنها را نیز تا زمانی که تمامی کار بخوبی و به طور روان آماده برای اولین اجرا در استودیو باشد ،‌تمرین می‌کنند. کارگردان تمرینها را با موشکافی تمام دنبال می‌کند ،‌ و به طور معمول ، از جاهایی تمرین را نظاره می‌کند که براساس طراحیهایی که انجام داده است ،‌دوربینها‌باید در آن نقاط مستقر شوند . از این جایگاهها ،‌با نمایاب مخصوص خود ،‌موقعیت بازیگران را نسبت به دوربینهای استودیو ،‌با تمام جزئیات ضروری کنترل و تنظیم می‌کند.
بالاخره ،‌چند روز مانده به شروع اجر در استودیو)) ، گروه فنی که در جلسات هماهنگی با آنان آشنا شده‌ایم ، تمرین بازیگران را با دقت می‌بینند و مشکلات احتمالی دوربینها)) ، وسایل نورپردازی)) و ابزار ولوازم صدابرداری)) وغیره را پیش‌بینی می‌کنند. از اینجاست که طراحی نورپردازی و صدابرداری و تامین تجهیزات و منابع نوری و صوتی لازم تکمیل می‌گردد.
نکاتی در باره تمرین مقدماتی بدون امکانات فنی
- مطمئن شوید که بازیگران تصور درستی از صحنه پردازی ( با نشان دادن طرحهای اولیه ، نمونه‌ها ، نقشه‌ها و ..) دارند. آیا با نگاه کردن به این نقشه‌ها و طرحها ، متوجه می‌شوند که این دکور)) چه مفهومی را بیان می‌کند؟ اشیا واسباب و اثاثیه کجا قرار دارند؟
- اگر تهیه یکی از وسایل صحنه مقدور نباشد،‌ به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشید.
- جایی که باید وسیله یا ابزار خاصی با بازیگر همراه باشد،‌ شاید اگر تنها استفاده از آن وسیله در استودیو کفایت کند . ( جایی که بازیگر باید لباسی)) ناآشنا و غیرمعمول بپوشد یا وسیله خاصی را استفاده کند ، مثل شمشیر ، زره ،‌عبا یا خرقه ،‌به کار بردن شکل تمرینی آن وسیله بهتر از انجام حرکات تصنعی است.)
- برای اجتناب از تلف شدن زمان تمرین و بروز ناراحتی و عصبانیت ،‌مقررات جدی برای وقت شناسی وضع کنید و از افراد بخواهید از بی‌توجهی و عدم دقت و پچ‌پچ کردن و صحبتهای درگوشی بپرهیزند.
- دقت کنید موقعیت قرار گرفتن بازیگران درصحنه در کنار هم ، بسیار دقیق و معنی‌دار باشد ( آنها در کنار دیوار بی‌جان که قرار نمی‌گیرند) ،‌ درغیر اینصورت ،‌ترکیب و تنظیم صحنه‌ها بی‌معنی خواهد بود.
- از تجدید نظرهای مکرر و زیاده از حد در مورد بازیها ،‌محل قرار گرفتن بازیگران ، شکسته شدن خط فرضی و غیره خودداری کنید . "برداشتهای غلط به یاد می‌مانند و تجدید نظرشده‌ها فراموش می‌شوند!"
- همیشه در یک کار تلویزیونی به تصویری بودن(نماها و تصویر) فکر کنید. در مرحله بعد ، صدای برنامه ،‌بازیها ،‌ورود و خروج بازیگران و مکثها را مد نظر داشته باشید . در مرحله نوشتن تصویرنامه ،‌به جای فکر کردن به گروهبندی زیبا و گرفتن نماهای خوب)) درطول تمرین ،‌درباره آنچه می‌خواهید دوربین نشان دهد ،‌ با هدف روشن و مشخص آغاز به کار کنید.
تمرین کامل بازیگرانبه صورت مداوم و پیوسته ،‌بهترین ایده‌ها را درباره تاثیرگذار بودن تولید ، تداوم صحنه‌ها ، سرعت و آهنگ مناسب و ضروری کار،‌ زمانبندی ،‌و حل مشکلات عملی ادائه می‌دهد . فقط زمانی که وقفه در برنامه لازم باشد ،‌ برای رفع کمبود و پیداکردن راه چاره ،‌ کار متوقف می‌شود. اما در عمرین نهایی در استودیو ،‌باید فرض بر این باشد که برنامه همین لحظه درحال پخش است و هیچ وقفه یا اشتباهی در آن جایز نیست.
مدیر صحنه در تلویزیون__












تعداد بازدید ها: 7799


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..