منو
 کاربر Online
1116 کاربر online

گرگ تولند

چاپ
فرهنگ > هنر > سینما و تلویزیون


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

گرگ تولند (Gregg Toland )
img/daneshnameh_up/b/b6/toland.jpg
گرگ تولند ، احتمالا مهم ترین فیلم بردار دوران کلاسیک هالیوود است. او یکی از تاثیرگزار ترین و خلاق ترین فیلم برداران آن دوران بود. تولند ، تنها فیلم برداری بود که سبکی خاص و منحصر به خودش داشت. کار با دوربین او یک عامل تعیین کننده ذر شکل گیری رئالیسم فوق العاده ای بود که در سال های اوج عصر طلایی هالیوود پیدا شد.

تولند در 29 ماه می 1904 در ایالت ایلینویز در آمریکا به دنیا آمد. او در پانزده سالگی به عنوان پادو وارد سینما شد. یک سال بعد به سمت دستیار فیلم برداری رسید. بعد از مدت ها سر و کله زدن با دوربین ، سر انجام توانست در بیست و هفت سالگی ، خود به عنوان فیلم بردار پشت دوربین بایستد و به این ترتیب به جوان ترین فیلم بردار اول هالیوود بدل شود. در 1934 ، یعنی در سی سالگی ، انجمن فیلم برداران آمریکا او را به عضویت خود پذیرفت. در این زمان تولند به عنوان یکی از کاراترین و مبتکر ترین فیلم برداران هالیوود که توانایی در هم گره زدن تکنیک های فنی را با چالش های هنری دارد شناخته شده بود.

تولند پیشرفت خود در هالیوود را تا حدودی نیز مدیون تهیه کننده مستقل سینما ، سام گلدوین ( Sam Goldwyn ) است. گلدوین در مدتی که تولند با او قرار داد داشت ، آزادی قابل ملاحظه ای به او داد و هزینه های تجربه های او با انواع عدسی ، انواع نور و ... را تقبل کرد. او همچنین به تولند این توانایی را داد که واحد فیلم برداری مخصوص خود را به وجود آورد که شامل تجهیزات خاص و دستیارانی بود که خودش آنها را انتخاب کرده بود. در طی سال های دهه سی و چهل ، تولند مجموعا سی و هفت فیلم برای گلدوین فیلم برداری کرد که اکثر آنها پروژه های قابل اعتنایی بودند با حضور استعداد ها و چهره های سر شناس فیلم سازی در هالیوود.

مناسبات و روابط تولند همچنان که پیش از این گفته شد منجر به همکاری او با فیلم سازان بزرگ از جمله بیلی وایلر( William Wyler )، یکی از کارگردانان مطرح و بزرگ هالیوود در آن سال ها ، شد. تولند پیش از همکاری با وایلر فیلم های بسیاری را فیلم برداری کرده بود که در همه انها هم بسیار خوب از پس فیلم برداری بر آمده بود اما آن فیلم ها فیلم های چندان مطرحی از آب در نیامدند. از سال 1936 همکاری تولند با وایلر آغاز شد. او در در پروژه های این سه ( 1936) ، بیا بگیرش ( 1936) ، بن بست ( 1937) ، بلندی های بادگیر ( 1939) ، وسترنر ( 1940) روباه های کوچک ( 1941) و بهترین سال های زندگی ما ( 1946) با وایلر همکاری کرد.

وایلر خود فیلم سازی خلاق و تمام عیار بود که مانع از تجربه اندوزی ها و حرکات خلاقانه تولند در فیلم هایش نشد. تولند بسیاری از تکنیک هایی را که بعد ها در همشهری کین ( Citizen Kane ) با آنها انقلابی به راه انداخت در فیلم های وایلر کم و بیش امتحان کرده بود. در این دوران تولند شروع کرد به ابداع سبک ویژه خودش یعنی ترکیب بندی تصویر در عمق در صحنه های سقف دار ( صحنه های داخلی که سقف اتاق در آنها دیده می شود) و همچنین نورپردازی با سایه روشن تند کرد. این کارها مستلزم آزمایش های بسیار با انواع فیلم خام حساس و عدسی هایی با میدان وضوح قابل ملاحظه بود. تولند در دو فیلمی هم که برای جان فورد فیلم برداری کرد یعنی خوشه های خشم (1940) و سفر طولانی بازگشت به خانه ( 1940) ، این سبک فیلم برداری متمایز را پرورش داد.

img/daneshnameh_up/9/92/kane4.gif
img/daneshnameh_up/e/e1/kane3.gif
هنر خلاقه تولند در فیلم همشهری کین (1941) ، ساخته تحسین برانگیز ارسن ولز ( Orson Welles )خود را نشان داد. در واقع همشهری کین فیلمی بود که اکثر عوامل آن یکی از بهترین کارهای خود را در آن ارائه دادند. تولند در این فیلم همه ابتکارات فنی و سبکی خود را که در فیلم های مختلف آزموده بود در این فیلم ترکیب کرد و به شیوه ای ماهرانه منطبق با مضمون جنجالی فیلم به کار بست. تولند برای خلق جلوه هایی که ولز به دنبالشان بود باز هم دست به تجربه زد. ولز و تولند که توجه داشتند درکشان از جلوه فیلم و رویکرد روایی آن تا چه اندازه نامتعارف و جدید است نخستین روزهای فیلم برداری را فقط به تست کردن پرداختند. برداشت های بلند از یک موضع ثابت دوربین که در آن درام ، در سطوح گوناگون و در مناطق جداگانه نورپردازی شده یک دکور عظیم اجرا می شود ، استفاده از لامپ های قوسی برای دست یابی به تاریک و روشن های مورد نظر و بهره گیری از اندود های عدسی برای جلوگیری از بازتابش نور در شرایط دشوار نورپردازی و... کارهایی بود که تولند برای این اثر ماهرانه به کار برد.

تولند برای فیلم برداری همشهری کین برنده جایزه اسکار شد. اما همکاری او و ولز و سبک بصری به شدت نامتعارف او در کنار سبک روایی متفاوت ولز این شبهه را در بین محافظه کاران سینمای آمریکا ایجاد کرد که شاید او هم مثل ولز می خواهد توازن میان سبک های هنری و فیلم های تجاری را به هم بزند و یک سینمای شخصی ( از نظر آنها) به را بیندازد. اما فیلم بعدی او که آن را برای وایلر فیلم برداری کرد به نام روباه های کوچک ( 1941) ، نشان داد این توازن هنوز در آثار او برقرار است.

با آغاز جنگ جهانی دوم تولند به همراه جان فورد (John Ford ) به ماموریتی رفتند که از سوی بخش فیلم برداری نیروی دریایی به آنها محول شده بود. او چندین فیلم مستند جنگی را فیلم برداری کرد ، از جمله به کارگردانی جان فورد فیلم مستند هفتم دسامبر (1943) را فیلم برداری کرد که اسکار بهترین فیلم مستند سال را از آن خود کرد.

بعد از پایان جنگ تولند دوباره به سراغ گلدوین رفت و همچنین همکاری اش با وایلر را ادامه داد و در آخرین سال عمرش فیلم بهترین سال های زندگی ما ( 1946) را برای او فیلم برداری کرد ، فیلمی که درباره چند سرباز بازگشته از جنگ و بی توجهی جامعه به این قهرمانان از یاد رفته بود.

متاسفانه تولند مجال نیافت تا بیش از این به هنر سینما و فیلم برداری خدمت کند و سبکی را که خود مبدع آن بود تکامل ببخشد. او در 16 سپتامبر سال 1948 ، در سن چهل و چهار سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت ، اما در تاریخ سینما به عنوان یکی از بزرگترین فیلم برداران از او یاد می شود.


گزیده فیلم شناسی گرگ تولند ( به عنوان فیلم بردار)

این سه (1936- These Three )
بیا بگیرش ( 1936- Come and Get It )
بن بست ( 1937- Dead End )
بلندی های بادگیر ( 1939- Wuthering Heights )
اینتر متزو : یک ماجرای عاشقانه ( 1939- Intermezzo: A Love Story )
خوشه های خشم (1940- The Grapes of Wrath )
وسترنر (1940- The Westerner )
سفر طولانی بازگشت به خانه ( 1940- The Long Voyage Home )
همشهری کین (1941- Citizen Kane )
روباه های کوچک ( 1941- The Little Foxes )
هفتم دسامبر (1943- December 7th )
بهترین سال های زندگی ما (1946- The Best Years of Our Lives )


جوایز و افتخارات

برنده جایزه اسکار برای فیلم بلندی های بادگیر در سال 1940و نامزد دریافت این جایزه برای فیلم های بن بست در سال 1938 ، اینترمزو:یک ماجرای عاشقانه در سال 1940 و سفر طولانی بازگشت به خانه در سال 1941.




تعداد بازدید ها: 15597


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..