منو
 صفحه های تصادفی
سلستین
خاستگاه و اصل و نسب و شجره خاندان صفوی
پیکسید
مسؤولیت شیعه بودن چیست؟
حدیبیه
اسفرود بی دم
گسترش انقلاب مشروطه
اسم
نگودار ایلخان مغول
فراخوان مشارکت در محتوای خلاقیت و فن‌آوری
 کاربر Online
474 کاربر online

چگونه راحت بخوابیم؟

تازه کردن چاپ
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > بهداشت
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان درمانی
(cached)

مقدمه

خواب خوش بخشی جدا نشدنی از زندگی تمام انسانهایی است که تمایل دارند جسم و روانی سالم داشته باشند. کمبود خواب کافی از نظر جسمی بر میزان ترشح هورمونها، ضربان قلب و متابولیسم بدن تاثیر می‌گذارد و از نظر روحی نیز کارایی و بازده مغز را کاهش می‌دهد. همچنین موجب ابتلا به دیابت می‌شود و حتی افسردگی ایجاد می‌کند. همه اعضای خانواده از والدین گرفته تا فرزندان نیاز به خواب کافی و مناسب دارند تا بازده تحصیلی ، شغلی ، ورزشی و عاطفی‌شان افزایش یابد.

تحقیقات نشان داده‌اند در سالهای اخیر الگوهای خواب تغییر کرده و افراد در سراسر جهان ، حدود 25 درصد کمتر از دهه‌های گذشته می‌خوابند و در عین حال پس از بیدار شدن نیز در وضعیت نشاط جسمی و روحی قرار ندارند. به همین دلیل خواب کافی و مناسب نقش قابل ملاحظه‌ای در زندگی ایفا می‌کند. در مورد خواب تاکنون بسیار خوانده‌اید، اما این بار ما قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که خانمها می‌توانند با رعایت آنها در منزل ، خواب خوشی را برای خود و دیگر اعضای خانواده به ارمغان بیاورند تا در طی روز نیز خانواده با نشاط و شادابی بیشتری به کار بپردازند:

ملحفه‌ها را زود به زود عوض نمایید.

بهتر است ملحفه‌های تخت را هر چند روز یک بار عوض نمایید. آنها را با آب گرم شسته و در شستن از نرم کننده‌ها استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد اما بررسیها نشان داده که وقتی افراد در هنگام خواب از ملحفه و روبالشی تمیز و نرم و با عطر خوش استفاده می‌کنند، زودتر به خواب رفته و بهتر می‌خوابند.

ساعت را در نزدیکی یا در معرض دید قرار ندهید.

بسیاری از مواقع ، وقتی ساعت در نزدیکی یا روبروی فردی که قصد دارد بخوابد قرار گیرد، او با نگاه کردن به آن یا در مواردی با شنیدن و گوش دادن ناخواسته به صدای آن شروع به تفکر درباره کارهای انجام شده یا نشده آن روز و برنامه‌های روز بعد می‌کند و دیرتر می‌خوابد. در ضمن در خواب نیز آرامش کافی را نخواهد داشت.



تصویر

استفاده از بالش مناسب اهمیت زیادی دارد.

چنانچه مدتی بر یک طرف بالش خوابیده‌اید؛ آن را برگردانید تا حالت محدب آن حفظ شود. استفاده از بالش مناسب نه تنها به کیفیت خواب کمک می‌کند، بلکه از ایجاد دردهای سر و گردن نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از بالش نامناسب در سنین میانسالی و کهنسالی حتی ممکن است موجب بروز افسردگی شود زیرا موجب اختلال در کیفیت خواب شده و روی سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد. ارتفاع آن زیاد نباشد و اگر به پهلو بخوابید، مستطیلی بین گردن و شانه‌ها ایجاد کند که گردن در وضعیت افقی قرار گیرد.

همچنین برای جلوگیری از تعرق باید روکش دولایه نخی داشته باشد که قابل شستشو نیز باشد و موجب بروز آلرژی نشود. اما آنچه بتازگی کشف شده و بسیار جالب است، اینکه چنانچه مواد داخل بالش به جای پلی استر از جنس مواد خنک و ترکیبی از فیبر سرامیک و سولفات سدیم باشد، خواب بسیار بهتر و لذتبخش‌تری را برای شخص به ارمغان می‌آورد. زیرا سر را خنک‌تر نگاه می‌دارد. در صورتی که چنین بالشی را نیافتید، می‌توانید به دنبال بالشی با الیاف و فیبرهای طبیعی باشید تا حداقل کمتر از مواد حاوی پلی استر سر را گرم کند.

در انتخاب رنگ و ضخامت پرده مورد استفاده در اتاقها دقت بیشتری نمایید.

در مورد اتاق خواب ، استفاده از پرده‌هایی که در آن مقداری از رنگ سبز استفاده شده باشد در ایجاد آرامش و خواب راحت‌تر موثر است. در ضمن توجه داشته باشید که صرفا استفاده از پرده‌های توری و نازک در اتاق خواب مناسب نیست و باید پرده تقریبا ضخیم نیز وجود داشته باشد و هنگام خواب پرده‌ها تقریبا بسته (نه بطور کامل) باشند تا محیط راحت ‌تری فراهم کنند.

گرمای نسبی پاها خواب راحت‌ تری به دنبال دارند.

این موضوع در مورد کودکان اهمیت بیشتری دارد. اما در مورد بزرگسالان نیز بی‌فایده نیست. شاید تصور کنید گرما مانع خواب خوش می‌شود، اما باید خاطرنشان کنیم که وقتی دمای پاها از سایر نقاط بدن بیشتر باشد، جریان خون در این محل تسریع و راحت تر شده و با کاهش دما در ناحیه میانی بدن ، خواب بهتری را برای فرد به ارمغان می‌آورد. مادران اصولا هنگام خواب بر بالین فرزندان می‌روند و با کشیدن یک ملحفه یا پتوی نازک روی قسمت پای فرزندان ، این مورد را رعایت می کنند.

پیش از خواب نوشیدن آب مفید است، اما نگذارید اعضای خانواده آبمیوه بنوشند!

بررسیها نشان می‌دهد استفاده از مواد قندی مانند آب میوه موجب می‌شود فرد بین 20 تا 30 دقیقه دیرتر به خواب برود. مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین C نیز خواب را به تعویق می‌اندازد، اما در عوض نوشیدن آب یا شیر قبل از خواب مفید است. پس بهتر است خانمها کاری کنند که فرزندان عادت نکنند قبل از خواب آبمیوه یا برخی از میوه‌ها را میل کنند. فقط خوردن موز پیش از خواب به دلیل این که موجب ترشح هورمون ملاتونین یا هورمون خواب و آرامش می‌شود، برای اعضای خانواده مفید است.

مباحث مرتبط با عنوان

پیوندهای خارجی

  • www.iranmania.com

تعداد بازدید ها: 16321


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..