منو
 کاربر Online
292 کاربر online

چگونه در تلویزیون توجه بیننده را جلب کنیم

تازه کردن چاپ
فرهنگ > هنر
فرهنگ
فرهنگ > هنر > سینما و تلویزیون
(cached)


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif

img/daneshnameh_up/f/fd/jalbtavajo.jpg
در مورد نماها مسائل خاصی مطرح می‌شود. هر نما ،‌هرقدر هم که کلی باشد ،‌باید هدف خاصی را دنبال کند و به طور معمول دارای یک مرکز توجه خاصی باشد. نمای مذکور آنقدر روی آن مرکز توجه وموضوع مورد بحث می‌ماند، تا زمانی که بخواهیم آن را با موضوعی دیگر ومرکز توجه جدیدتر عوض کنیم . اگر بخواهیم عقاید و نظریات ویژه‌ای را به دیگران منتقل کنیم ، باید جلوی افکار پریشان را که موجب اغتشاش ذهنی مخاطب می‌شود ، بگیریم . در ساخت یک آگهی تبلیغاتی برای معرفی "واکس پارکت" نمی‌خواهیم توجه مردم را با مسائلی از قبیل لباس ، دکور و دیگر وسایل جانبی منحرف سازیم.
روشهای هدایت و جلب توجه
در اصل ، می‌توانیم کاری کنیم که فقط موضوع مورد نظر،‌توجه را به خود جلب کند،‌ یا اینکه کاری کنیم دیگر موارد وجنبه‌ها جالب توجه نباشند یعنی همراهی بقیه موارد با موضوع اصلی به صورت خنثی و بی‌طرف باشد.
می‌توان از راههای مختلف ،‌توجه را به ویژگیهای خاص یک موضوع جلب کرد:
- استثنا کردن: نماهای نزدیک بگیرید. از موضوعهای ناخواسته ونامربوط دوری کنید . زمینه را ساده‌تر کنید.
- هدایت نقطه توجه: از طریق اشاره کردن با انگشت،‌ یا یک نشانگر،‌ یک پیکان یا دایره.
- اعلام شفاهی: گوینده‌ای توجه را به مورد یا ویژگی خاصی جلب می‌کند.
- پرداخت به وسیله نورپردازی:موضوع اصلی به صورت متمرکز نورپردازی می‌شود. بقیه موارد نصف نور اصلی را دارند.
- ترکیب تصویری: بهره‌گیری از خطوط و الگوهای واحد و یکپارچه ،‌توازن درست،‌ تسلط از طریق ابعاد و اندازه‌ها.
- رنگ: استفاده از ته‌رنگهای چشمگیر درمقابل ته‌رنگهای خنثی وملایم. بهره‌گیری از رنگهای شاد و سرزنده و تند درمقابل رنگهای مخالف، ناسازگار و متضاد. ( نگاه کنید به دایره رنگ )
- کارهای دوربین: به وسیله واضح‌سازی و به اصطلاح فوکوس کشیدن . تغییر پرسپکتیو ، تغییر نقطه دید و حرکات دوربین.
- حرکت سوژه: حرکت،‌ به تناسب سرعت،‌ میزان و جهتی که دارد توجه را به خود جلب می‌کند.
مواظب پرت شدن حواس مخاطب باشید
همان طور که می‌بینید،‌راههای گوناگونی هست که بتوانید توجه بیننده را جلب و آن را حفظ کنید. اما در عین حال می‌توان به آسانی توجه مخاطب را از موضوع اصلی منحرف کرد. مثلا شخصی در جمعی که همه لباس یک شکلی پوشیده‌اند لباسی متفاوت پوشیده باشد،‌ یا با بادبزن خود را باد بزند،‌ کارگردان ،‌برای منحرف نشدن توجه مخاطب از موضوع اصلی در جلو صحنه ، به یک حرکت اضافی درعمق صحنه ،‌ از آن جلوگیری خواهدکرد.
شرح تصویر
1) استثنا کردن: با دور کردن سوژه‌های فرعی از قاب نما ، توجه بیننده را می‌توان روی سوژه اصلی متمرکز ساخت.
2) هدایت نقطه توجه: جایی که شناسایی سریع و واضح،‌یک نیاز ضروری است. استفاده از یک علامت نشانگر ( مثل دایره یا پیکان) ،‌ارزشمند خواهدبود.ژ
3) پرداخت نوری:بانورپردازی جدا کننده،‌می‌توان سوژه اصلی را برجسته‌تر کرد.
4) ترکیب تصویری: در اینجا چشم به سوی سوژه اصلی کشیده می‌شود. بقیه سوژه‌ها نقش عامل پشتیبان را دارند.
تنوع در متمرکز کردن توجه
باید قصد و هدفتان این باشد که الگوی تمرکز و توجه مخاطب را به تناسب مطالب برنام‌ای که دارید تغییر دهید. برخی نماها با زبان بی‌زبانی می‌گویند:" من مخصوصامی‌خواهم شما به این نقطه توجه کنید" درحالی که نماهای دیگر بیننده را ترغیب می‌کند که به اطراف قاب تصویر نگاه کند،‌کمی فکر کند و واکنش نشان دهد یا ممکن است نمایی از طبیعت را ارائه نماید و به بیننده اجازه دهد که فقط روی صدای نما متمرکز گردد( مثل گوش دادن به تفسیر گفتگو یا موسیقی) . اما تلاش نکنید تمرکز افراد را به مدت طولانی روی یک موضوع حفظ کنید،‌و گرنه بینندگان نقطه توجه را از دست خواهند داد و فکر وحواس آنها مغشوش خواهد شد.
خلق و کنترل نقطه توجه در تلویزیون
تاثیرگذاری برنگرش و رفتار مخاطب در تلویزیون












تعداد بازدید ها: 9233


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..