منو
 صفحه های تصادفی
فطرت،خاستگاه ایدئولوژی اسلامی
نمکهای مذاب
دستگاه تولید اشعه مادون قرمز
خرما «داروئی»
شیمی سرامیک
امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 62و 151 سوره انعام
واژه سازی
قیام مسلحانه زید بن علی
دین یا ادیان از منظر شهید مطهری
معصومین و اخبار غیبی
 کاربر Online
496 کاربر online

پاسخ به انگیزه های طرح پلورالیسم طبق دیدگاه اسلامی

تازه کردن چاپ
(cached)

برای پاسخ به راهی که انگیزه روانی مطرح کرد باید به دو نکته اشاره کرد:

  • مستضعف در معارف ما لااقل دو اصطلاح دارد:

    • مستضعف اجتماعی و اقتصادی که طبقه محرومین جامعه هستند.
    • مستضعف فکری که در علم کلام به آن دسته از افراد گفته می شود که به جهت کوتاهی و قصور در فکر، حق را تشخیص نداده اند. مثلاً دلیل بر وجود خداوند یا حقانیت اسلام را نفهمیده است، یا با این مسائل برخورد نکرده و اگر هم برخورد کرده و شنیده، احتمال صحّت نمی داده و در نتیجه پیگیری نکرده است. این امور ناشی از محیط خانواده و جامعه باشد یا عدم تبلیغات یا تبلیغات مخالف، بهر حال راه دیگری را طی کرده است.

  • جاهل در اصطلاح بر دو قسم است:

    • جاهل مقصر: یعنی کسی که دسترسی به علم دارد یا احتمال خلاف در عقیده خود می دهد ولی کوتاهی می کند و به دنبال یافتن راه صحیح و حق نمی رود. این دسته در عرف و شرع مورد نکوهش اند.
    • جاهل قاصر: یعنی کسی که یا غافل است و احتمال خلاف در گفتار و کردار خود نمی دهد و یا اگر هم احتمال بدهد و سخنی را ببیند یا بشنود، راه و وسیله ای برای رسیدن به حق در اختیار ندارد. این گروه عقلاً و شرعاً مورد مذمّت نیستند.

  • با توجه به این دو نکته باید گفت: مستضعف فکری و جاهل قاصر، یعنی کسی که واقعاً به حقانیت اسلام و تشیع نرسیده باشد، معذور است. اگر چه به خطا رفته است و اعتقاد او حق نیست ، چرا که حق نمی تواند دو تا باشد، زیرا خدا هست و یا نیست; یا حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پیامبر خدا و خاتم انبیا هست، یا نیست; جمع همه اینها، جمع نقیضین و محال است ،اما ما این دسته را اهل عذاب و جهنّم نمی دانیم و بسیاری از مردم دنیا داخل در این طیف می شوند. بله اگر کسی در شناخت حق کوتاهی کرد و یا حق را دید و عناد ورزید، البته هم عقل و هم شرع او را مستحقّ تنبیه می دانند. هر شخصی به اندازه تقصیر و جرمی که دارد مستحق تنبیه است.

  • شاهد بر این نظر فرازی از دعای کمیل و سخن مولا علی علیه‌السلام است که می فرماید:
«أَقْسَمْتَ أَنْ تَمْلاََهَا مِنَ الْکَافِرِینَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ وَ أَنْ تُخَلِّدَ فِیهَا الْمُعَانِدِینَ، یعنی خدایا تو قسم خورده ای که جهنم را از کافران پرنمایی و معاندان را در جهنّم، خالد و همیشگی قرار دهی.» پس هر کس که کافر باشد و در راه حق نباشد، به میزان تقصیری که دارد وارد جهنم می شود ولی آنانکه برای همیشه در عذاب می مانند افرادی هستند که اهل عناد و ستیزه جویی اند. خلاصه سخن اینکه در زمان ما اهل نجات و بهشت فقط محدود به 100 میلیون نفر و یا مذهب خاصی (= امامیه) نیست.

  • نکته دیگری که باید توجه داشت این است که در بحث پلورالیسم سخن بر سر این نیست که من و شما در کدام شهر و کشور و از چه پدر و مادری متولّد شده ایم و در کجا رشد و نموّ پیدا کرده ایم، بلکه کلام در این است که از میان اقوال و آرای متفاوت و متناقض، از جهت معرفت شناختی و واقعی، یک نظر بیشتر نمی تواند درست باشد. و اما اینکه افراد مخالف چه بر سرشان خواهد آمد، امر دیگری است که قبلاً اشاره شد.و اما در مورد انگیزه اجتماعی پرهیز از جنگ و خونریزی باید گفت این امور موجب حقانیت دعاوی متفاوت و متناقض نبوده و نیست. مقوله حقانیت و عدم حقانیت و صواب و خطا در افکار غیر از مقوله عمل انسانها و کینه ورزیها و اشتباهات ماست. از یکی به دیگری نمی توان پل زد، بلکه برای پرهیز از جنگها و خونریزی های غیر ضروری راه صحیحی وجود دارد که اسلام به نحو احسن آن را طی کرده است.

منابع

  • مصباح یزدى، محمد تقى، پرسشها و پاسخها ، ج 4 ، پلورالیسم و آزادی


تعداد بازدید ها: 2427


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..