منو
 صفحه های تصادفی
اهل بیت پیامبر، برتر از فرشتگان
چگونگی حرکت ترانسپوزانها
سالاد سیب زمینی
جرم لختی
انرژی همبستگی اسپین
جنگ یرموک
در کنار پدر در دوران خلافت
جایگاه نیروهای مذهبی در سیستم زمنداری و حاکمیت اراضی
کاربردهای قطبش
واپیچش نور در عدسی
 کاربر Online
918 کاربر online

پاسخ اسلام و قرآن به دیدگاه مسیحیت درباره رابطه عقل و وحی

تازه کردن چاپ
(cached)

  • قرآن در گزارش داستان رسالت پیامبران روایت می‏کند که آنان همیشه مخالفان خود را مخاطب ساخته و دعوت خود را همراه با بینه و نشانه‏ای خردپذیر معرفی می‏کردند و از آنان نیز می‏خواستند که اگر برای عقیده و فکر خود، دلیل و نشانی دارند، عرضه کنند: « قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین‏» (نمل: 64)، بگو حجت و دلیل خود را بیاورید اگر راستگویید. سراسر قرآن دعوت به تفکر، تعقل، تدبر و تحصیل یقین و علم است، گاهی معارف والای وحی به صورت براهین عقلی در مقام احتجاج با دین‏گریزان مطرح می‏شود و گاهی دلایل متکی بر ظن و گمان و جهل مادی‏گرایان به استناد براهین قطعی و استوار، فرو می‏ریزد و درد اساسی مردم جهل و نادانی شمرده می‏شود: « کسانی که شرک آوردند خواهند گفت: اگر خدا می‏خواست نه ما شرک می‏آوردیم و نه پدرانمان و چیزی را حرام نمی‏کردیم. همین‏گونه کسانی که پیش از آنان بودند (پیامبران را) تکذیب کردند تا سرانجام، کیفر سخت ما را چشیدند. بگو: آیا نزد شما دانشی هست تا آن را برای ما آشکار کنید؟ پیروی نمی‏کنید مگر پندار را و جز به گزاف و تخمین سخن نمی‏گویید. بگو: حجت و برهان رسا از آن خداست. پس اگر می‏خواست همه شما را هدایت می‏کرد،انعام:148-149.

  • قرآن پذیرش و نفی هر فکری را بر اساس یقین، مقبول می‏شمارد و اصرار قرآن آن است که انسان از دام تقلید برهد و پژوهشگرانه اعتقاد و عمل خویش را متکی بر یقین بنا سازد. از نظرقرآن‏کریم،آیات ونشانه‏های الهی،خواه‏تکوینی و خواه تدوینی، هنگامی ثمربخش خواهد بود که انسان در صدد فهم عمیق و ژرف آنهاباشد. لذا، قابلیت‏بشری برای این فهم به وسیله‏ابزاری به‏عنوان «لب‏» و«قلب‏» دروجودانسان‏معرفی‏می‏گردد. لذا، معلوم می‏گردد همان‏گونه که اثبات ضروری وحی و دخالت تشریعی خداوند در سرنوشت انسان کار عقل است، تشخیص حقانیت وحی و اعتبار ره‏آورد آن نیز بر عهده برهان عقلی و علم قطعی می‏باشد: « یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هو الحق و یهدی الی صراط العزیز الحمید» (سبا:6)، آنان که پبدیشان دانش داده شده است می‏دانند که آنچه از پروردگارت به تو فرو فرستاده شده راست و درست است و به راه آن بی‏همتای ستوده راه می‏نماید.

  • حاصل‏ نتیجه آیات قرآن پیرامون این موضوع این سخن است که عقل قطعی با وحی قطعی، هر دو، از یک آبشخور بهره‏مند می‏گردند و هرگز یکدیگر را نفی نمی‏کنند. اگر وحی راستین الهی به عقل برهانی عرضه گردد آن را می‏پذیرد، همان‏گونه که چنین وحیی ره‏آورد خود را در قالب دلایل ‏عقلانی‏و خردپذیرعرضه ‏می‏کندوآن‏راارجمندمی‏شمارد.
از امام کاظمعلیه‌السلام نقل شده است که : خدای را بر مردم دو حجت است; حجت آشکار و حجت پنهان. حجت آشکار رسولان و پیغمبران و امامان و حجت پنهان عقل مردم است. بنابراین اگر دینی خود را مستند به وحی بداند ولی از مواجهه با فکر برهانی گریزان باشد وحیانی بودن آن مورد تردید قرار می‏گیرد و طرح این ادعا، که وحی مبتنی بر استدلال نیست و عقل کارکردی در پیمودن راه الهی و شناخت حقایق و تشخیص وحی حقیقی ندارد، از ضعف ادیانی سرچشمه گرفته است که به دست ‏بشر دست‏خوش انحراف گشته و قدرت دفاع عقلانی از خویش را ندارند.

منابع

  • اتیل ژیلسون، عقل و وحی در قرون وسطی، ترجمه شهرام پازوکی
  • آربری، عقل و وحی در اسلام، ترجمه حسن جوادی
  • عبدالحسین زرین کوب، در قلمرو وجدان، ص 255
  • عبدالله جوادی آملی، پیرامون وحی و رهبری، ص‏237
  • مرتضی‏مطهری،انسان و ایمان و اسلام و مقتضیات زمان، ص‏362
  • سید محمد حسین طباطبائی، تفسیرالمیزان، ج 14، ص 382


تعداد بازدید ها: 7811


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..