منو
 صفحه های تصادفی
واکسن ضد کوکائین
تکرار رساندن سلام رسول خدا به امام باقر علیه السلام
گسترش کلیسا
هدف امام حسن علیه السلام از صلح با معاویه
دومین برادرزاده قیصر
فوئیدگابرو
دقت درمصرف بیت‌المال
پروپرانولول
قیام مازیار
اعداد اصلی
 کاربر Online
830 کاربر online

نوجوانی و دورانی به نام بلوغ

تازه کردن چاپ
زندگی > مهارتهای زندگی
(cached)

نوجوانی یکی از مهم ترین و پرارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود زیرا سرآغاز تحولات و دگرگونی های جسمی و روانی در اوست و بلوغ نقطه عطفی در گذر زندگی او از مرحله کودکی به بزرگ سالی است. بر اساس تعریف سازمان جهانی، دوره نوجوانی به 10 تا 19 سالگی اطلاق می شود و در اکثر کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه بخش قابل توجهی از جمعیت را نوجوانان تشکیل می دهند. با توجه به این واقعیت که نوجوانان، پدران و مادران فردا هستند پرداختن به مسایل بهداشتیشان (به خصوص بهداشت روانی آنان) نه فقط برای خود آن ها بلکه برای خانواده ها، جامعه و نسل آینده سودمند است و در برنامه توسعه هر کشوری می بایست به مسایل آن ها توجه خاص شود. آشنا شدن با پدیده های جدید در زندگی، انسان را از باز هیجانی همراه آن پدیده که غالبا اضطراب و آشفتگی است می رهاند، مطالعات روان شناختی نشان داده است که تاثیر منفی عوامل استرس زا که همراه با آگاهی قبلی است بسیار کمتر از زمانی است که عوامل استرس زا ناگهانی و بدون مقدمه به انسان وارد می شوند. در زمینه برخورد با پدیده بلوغ جنسی و تغییرات جسمانی و روانی هر اندازه آگاهی نوجوانان ما بیشتر باشد، در مسیر زندگی موفق تر خواهند بود. آگاهی نداشتن و یا عدم آگاهی کامل و صحیح، نوجوانان را گیج و سردرگم می کند و این حالات نتایج منفی و زیانباری به دنبال خواهد داشت. والدین و مربیان و ظیفه دارند اطلاعات کافی در خصوص تغییراتی که در طول و به دنبال بلوغ جنسی در نوجوان اتفاق می افتد به تدریج و با استمرار ارائه کنند. عدم ارائه اطلاعات کافی و صحیح در مورد بلوغ باعث می شود که نوجوان از منابع دیگر که معمولاً انحرافی است، اطلاعات کسب کند و این اطلاعات غلط می تواند او را به انحراف بکشاند.

والدین و مربیان را یک تا دو سال قبل از بلوغ کامل نوجوان، می بایستی اقدامات زیر را انجام دهند:

  1. او را آماده می کنند که به زودی و به تدریج تغییراتی را در جسم و روان خود احساس خواهد کرد.
  2. به طرق مختلف او را مطمئن کنند که تغییرات ایجاد شده طبیعی است.
  3. از این تغییرات در او شروع شده به او تبریک بگویند و خاطر نشان کنند که دوره جدیدی در زندگی او آغاز شده است.
  4. به او یادآوری نمایند که این تغییرات در جهت تکامل فردی است و قدمی به سوی اجتماعی شدن اوست به همین دلیل وظایف فردی و اجتماعی برای او منظور شده است.
  5. خاطر نشان کنند که این تغییرات قطعاً شروع می شود اما زمان دقیق و مشخصی ندارد؛ بنابراین اگر دیرتر از دیگران هم شروع شود یک امر طبیعی است.
  6. به او بگویند که تغییرات جسمانی همراه با تغییرات روانی خواهد بود این تغییرات روانی در سه بعد هیجانی، خلقی و رفتاری اتفاق می افتد.

روابط صحیح با نوجوانان


نکته مهم در دوره بلوغ، برقراری ارتباط صحیح با نوجوان است. کودک دلبند دیروز شما با تغییراتی که در جسم و روانش روی می دهد پا به دوران بزرگ سالی می نهد. این که او می خواهد هویت جدیدی را برای خودش به دست آورد، طبیعی است که در برقراری رابطه با او مشکلاتی برای شما به وجود آید.

برای این که روابط والیدن و مربیان با فرزند یا دانش آموز نوجوان شان صمیمانه تر و گرم تر باشد، لازم است که به نکات زیر توجه کنید:

پذیرش نوجوانان: گام اول برای ایجاد و تحکیم یک رابطه دوستانه و صمیمی یا نوجوان این است که او را با همه کمی ها و کاستی هایش قبول داشته باشید. کاستی های رفتاری او را همچون نقاط قوت و توانایی بپذیرید و او را به عنوان فردی که دارای استقلال، سلیقه های خاص و عقاید قابل ارائه است، نگاه کنید. احساساتش را پذیرفته و اعتماد به نفس او را با کم اهیمت جلوه دادن اشتباهات و تقدیر از کارهای پسندیده اش بالا ببرید.

نوجوانان تان را درک کنید: درک و برداشت از زندگی و مسائل آن متفاوت از برداشتی که نوجوان دارد. او زندگی را به ساده ترین وجه ممکن می نگرد، به طوری که عقایدش برای شما پوچ و مسخره است. نسبت به عقایدش بی اهمیت نباشید و وی را مورد تمسخر قرار ندهید. چرا که این استهزاء به تداوم رابطه عاطفی با فرزندان لطمه می زند.

ارتباط را دو طرفه کنید: در بسیاری از اوقات و به دلایل گوناگون ممکن است شما والدین و مربیان به نوجوانان بگویید که چه بکند و چه نکنند و از او توقع حرف شنوی نیز داشته باشید. این برخورد با نوجوان که حاکی از ارتباط یک طرفه، معیوب و غیرقابل دوام است، منجر به سرکشی و عصیان نوجوان در برابر دستورات شما می شود و به رابطه عاطفی و صمیمانه بین شما و او لطمه می زند. در این مواقع بهتر است در برخورد با نوجوان، هر زمان که سخنی را گفتید از او نیز سخنی بشنوید و نظر ا و را نسبت به وظایف محوله اش جویا شوید.

از دادن پند و اندرز مستقیم خودداری کنید: نوجوانان از شنیدن نصیحت و اندرز مستقیم و این که آن ها را یک جا ارائه کنید و اشکالات رفتاری و گفتاری شان را تذکر بدهید و گریزان هستند. نوجوانان اعمال خود را بی نقص می دانند و تحمل شنیدن پند و اندرز از جانب شما را ندارند. جهت اصلاح رفتار، آن ها را به طور غیر مستقیم نسبت به اعمال و رفتار نادرست شان آگاه کنید و خودتان الگویی برای آن ها باشید تا با پیروی از رفتار و گفتار شما روش صحیح برخورد را فرا گیرند. به نوجوانان تان آزادی عمل بدهید. همچنان که به کودک نوپا اجازه می دهیم تا گاهی خود به تنهایی راه رفتن را امتحان کند و دفعاتی هم به زمین افتد، باید به نوجوان هم اجازه داد که تا حدودی پیامدهای رفتارهایش را تجربه کند و طعم برخی سختی ها را چشیده و برای زندگی مقاوم شود.

برای ارتباط با نوجوان وقت کافی بگذارید: نوجوانان نیازمند توجه هستند. آن ها می خواهند صحبت کنند. اعتراض کنند و از هیجانات و اتفاقاتی که در مدرسه می فاند و یا از دوستانشان می شنوند، حرف بزنند؛ هر چه زمان این ارتباط با شما به عنوان مادر، پدر و یا مربی بیشتر بهبود خرسندی آن ها بیشتر شده و امکان ارتباط نادرست و غلط آن ها کمتر خواهد شد.

توجه به تاثیر مشکلات اجتماعی: مشکلات اجتماعی تاثیرات ناخوشایندی بر نوجوانان دارند. عدم مداخله شما والدین و مربیان در بهبود شرایط اجتماعی، تاثیر تلاش هایتان را در خانه و مدرسه کمرنگ می کند.

انرژی سرشار نوجوانان نیاز به تخلیه دارد: در این سنین نوجوانان دارای انرژی فراوان جسمانی است، بخشی از این انرژی در غریزه جنسی نهفته است و بخشی دیگر به صورت رفتارهای پرخاشگرانه، مبارزه طلبی، حادثه جویی و ... بروز می کند. تشویق نوجوانان به انجام ورزش های مختلف، شرکت در فعالیت های الگوسازی برای آنان و تحریک آن ها بر همانند سازی با آن الگوها باعث می شود تا آن ها انرژی خود را به طریق منطقی تخلیه کنند.

وضعیت تحصیلی نوجوان را پیگیری کنید: در این سنین ممکن است که فرزند شما نسبت به دروس اظهار بی علاقگی نماید و به اموری مثل افراط در ورزش کردن، رسیدن به سر و وضع خود و ... بپردازید، چنان که می دانید پند، اندرز، سرزنش و مقایسه با دیگران کارساز نیست، علت بی توجهی او را نسبت به درس جست و جو کرده و سعی در برطرف نمودن مشکل کنید.

آموزش مهارت در برقراری روابط اجتماعی: نوجوانان در دوره بحران بلوغ نسبت به تعلق داشتن خود در گروه کودکان و یا بزرگ سالان سردرگم می شوند و ممکن است که در میان جمع خانوداه و دوستان و آشنایان، رفتارهای بزرگ تر از سن و یا گاهی کوکانه از خود بروز داده و روابط اجتماعی پسندیده ای برقرار نکنند. با شرکت دادن فرزند نوجوان تان در جمع دوستان و آشنایان مهارت روابط اجتماعی او را افزایش دهید، مثلا با فرزند نوجوان خود به گردش های دو نفره بروید و در بسیاری از روابط اجتماعی نظیر آشنا شدن با دیگران، خرید کردن از مغازه، پیدا کردن نشانی یک موسسه و در خواست انجام کاری از یک اداره با وی تمرین عملی کنید.

استقلال طلبی نوجوان: نوجوان می خواهد از قید و بندهای دوران کودکی که او را به خانواده اش متصل کرده است، جدا شود و الگوهای جدیدی را جایگزین آنان کند. از طرفی نیز شدیدا به خانواده وابسته است و می خواهد که توقعاتش را برآورده کنند لذا حس استقلال طلبی خود را با مخالفت، مقاومت کردن و لجبازی با والدین و مربیان نشان می دهد و این نیاز نوجوان برای شما مشکل آفرین می شود. برای برخورد با این رفتار نوجوان، بهتر است همیشه با او به لحنی صحبت کنید که احساس نکند برایش تصمیم گیری می کنید آزادی را به تدریج و متناسب با سنی که دارد به او عطا کنید و نظارت غیر مستقیم داشته باشید و اگر زمانی دریافتید که از آزادی شما، سوء استفاده کرده به او تذکر داده و او را متوجه اعمالش کنید. بدانید که حذف آزادی، برای یک مدت کوتاه می تواند برایش آموزنده باشد.



تعداد بازدید ها: 55328


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..