منو
 کاربر Online
890 کاربر online

نقش پتاسیم در بدن

چاپ
علوم طبیعت > علوم پزشکی (طب) > تغذیه

پتاسیم در بدن

img/daneshnameh_up/8/84/Naghshpotasiom.jpg

طبق گزارش یک پزشک آمریکایی، یکی از بهترین دوندگان زن( دوی مسافت های طولانی) به او مراجعه می کند و دلیل افت کارآیی خود را در ورزش از او می پرسد.
آزمایش خون در مورد او انجام می شود. آزمایش خون نشان داد که تمامی فاکتورهای خونی طبیعی بودند، به غیر از پتاسیم موجود در خون که مقدار آن کم بود. بیشترین علت کمبود پتاسیم، تهوع می باشد ولی زن ورزشکار ادعا می کرد دچار تهوع نشده است.
سپس از او خواسته شد ادرار خود را برای مدت یک روز جمع آوری کند. آزمایش ادرار نشان داد میزان پتاسیم موجود در ادرار او سه برابر حالت طبیعی بود که ثابت می کرد این فرد دچار پرخوری عصبی است و برای کنترل وزن خود، با فرو بردن انگشت دست در گلویش عمداً می خواسته دچار تهوع شود تا غذاهای خورده شده را بالا آورده و وزنش افزایش نیابد.


بعد از اینکه زن ورزشکار قانع شد و گفت که این عمل را انجام می داده است، دست از این کار برداشت و بعد از آن در چندین مسابقه ی دو برنده شد.
کلیه ها و غدد عرق، هنگامیکه بدن دچار افت پتاسیم می شود، از اتلاف آن جلوگیری کرده و مقدار آن را در حد طبیعی نگه می دارند. به همین دلیل، کمبود پتاسیم به ندرت در ورزشکاران رخ می دهد.
نیاز بدن به پتاسیم حتی با ورزش کردن طولانی در هوای گرم، با خوردن یک رژیم معمولی برآورده می شود، چون این عنصر در تمامی موادغذایی به جز شکر تصفیه شده وجود دارد.
مصرف داروهایی مثل دیورتیک ها و کورتیکواستروئید ها می توانند باعث کمبود پتاسیم در بدن شوند. همچنین اسهال و تهوع مکرر باعث کمبود آن می شود. در اسهال، پتاسیم بدن از طریق مدفوع و در تهوع از طریق ادرار دفع می شود.
هم در ورزشکاران و هم در افراد عادی، تهوع و استفراغ بیشترین علت کاهش پتاسیم خون و افزایش آن در ادرار می باشد.
پتاسیم یکی از مهمترین الکترولیت های موجود در بدن است که باعث بهبود عملکرد کلیه ها، غدد فوق کلیوی، قلب، سلول های عصبی و عضلانی و نیز باعث حفظ تعادل آبی و اسیدی بدن می شود.

علائم کمبود آن در بدن شامل موارد زیر است:

خستگی، خواب آلودگی، ضعف عضلانی، یبوست، نامنظمی ضربان قلب و تأخیر در تخلیه معدی.
بهترین منابع غذایی پتاسیم؛ آرد سویا، لوبیا سفید، عدس، موز و اسفناج می باشد. ولی در بیشتر موادغذایی وجود دارد.

رژیم غذایی غنی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم و نیز محدود در سدیم باعث کاهش فشار خون بالا در افراد دچار فشار خون بالا می شود.


تعداد بازدید ها: 25071


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..