منو
 صفحه های تصادفی
رنگ
حضرت یوسف علیه السلام
نا امنیهای خارجی و قدرت شاه در حل این مسئله درزمان شاه عباس اول
اثرات و عوارض قرص شادی بخش
شفا و رستگاری در غذاست
مأموریت امام هفتم در کودکی
ام سلمه
اصل جدا شدن
داور و نقش داوری در فوتبال
سرگذشت ریاضیات 1
 کاربر Online
370 کاربر online

نقد کوتاه بر پلورالیسم دینی

تازه کردن چاپ
(cached)

درست است که حقیقت غایی و مبدأ هستی یکی بیش نیست ، ولی آنچه در بحث تعدد و تنوع ادیان مطرح می شود مربوط به شناخت و شهودها و تصور و تصدیق هایی است که نسبت به آن حقیقت غایی تحقق می پذیرد. این جاست که تعدد و تکثر رخ نموده پای صدق و کذب و حق و باطل به میان می آید. و این در جایی است که موضوع و جهت مورد بحث یک چیز باشد، مثلا یکی به یگانگی و بساطت ذات و صفات خداوند معتقد است ، و دیگری به تعدد اله یا ترکب ذات و صفات خدا عقیده دارد ، یکی توحید را می پذیرد و دیگری تثلیث را ، یکی تجسد خداوند را از مبادی و ارکان ایمان می شمارد، و دیگری آن را نشانه شرک و کفر می داند، یکی به وحدت شخصی ذات خداوند معتقد است، و دیگری آن خدای متشخص را نپذیرفته ، حقیقت غایی را نامتشخص و حال در جهان هستی می انگارد.

چگونه می توان این معرفت ها و عقاید متضاد و متناقض را یکسره درست و حق خواند؟


  • این که صاحبان این عقاید حسن نیت داشته و حقیقتا در پی یک چیزند و آن همان حقیقت غایی و کمال مطلق است، مشکل حق و باطل و صدق و کذب را در مرحله شناخت و اعتقاد حل نمی کند. آری ، ممکن است کسی بر خطا و بطلان خود در مواردی و به دلایلی معذور باشد، ولی این عذر بر اندام خطا جامه صواب ، و بر قامت باطل لباس حق نمی پوشاند. به همین خاطر است که پیامبران الهی و منادیان توحید، مشرکان و بت پرستان را بر خطا و گمراهی دانسته با آنان به احتجاج و گفت و گو برخاسته و احیانا کارشان به جنگ و جدال انجامیده است.

  • ابراهیم خلیل علیه‌السلام عموی خود آذر را از بت پرستی بر حذر داشته و به صورت موکد یادآور می شود که او و قومش در گمراهی آشکارند( انعام، 74). و به پرستش گران خورشید می گوید: من از آنچه شما به آن شرک می ورزید بیزارم( انعام، 78) امام علی علیه‌السلام می فرماید: «حق و باطل و لکل أهل » ( خطبه 16) حقی وجود دارد و باطلی ، و هر یک پیروانی دارد.

  • قرآن کریم عقیده تجسد و تثلیث را باطل و غلو در دین دانسته خطاب به نصارا می فرماید: « یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم و لا تقولوا علی الله الا الحق انما المسیح عیسی بن مریم رسول الله و کلمته القیها الی مریم و روح منه ، فامنوا بالله و رسله و لا تقولوا ثلاثه انتهوا خیرا لکم انما الله اله واحد سبحانه ان یکون له ولد ، نساء ، 171»
ای اهل کتاب در دین خود غلو نکنید ، و درباره خدا جز سخن حق نگویید . مسیح ، عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا و کلمه الهی است که آن را به مریم القا نموده و او روحی الهی است. پس به خدا و پیامبران او ایمان آورید، و نگویید خدا سه تاست، این کار یعنی ترک تثلیث و پذیرش توحید مایه خیر شماست، خداوند یکتاست، از داشتن فرزند منزه است.

منابع

  • نهج البلاغه، خطبه 16
  • علی ربانی گلپایگانی، تحلیل و نقد پلورالیسم دینی



تعداد بازدید ها: 7616


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..