منو
 صفحه های تصادفی
نظر امام حسین علیه السلام درباره یزید
ازدواج پیامبر با همسر پسر خوانده خود
ساختهای اولیه توده های نفوذی
عناصر گروه VIA(قسمت چهارم)
یحیی بن عبدالله محض
زیست شناسی و آسیب شناسی دینی انسان از دیدگاه روانشناسان
بازاندیشی درباره خدا
نیم عمر
اولیگو کلاز
حدیث لوح حضرت زهرا علیهاسلام
 کاربر Online
709 کاربر online

نظر استاد فرامرز قراملکی درباره دیدگاه تعارض بین علم ودین

تازه کردن چاپ
(cached)

ایشان می نویسند:
تعبیر دقیق تر تعارض علم و دین آنچنان که راسل در کتاب علم و مذهب گفته است ، تعارض علم و الهیات می باشد . به هر حال تعرض بین این دو از چهار جنبه می تواند مطرح باشد:

  • الف:جنبه رهاورد ها یعنی تعارض میان آموزه های دینی و آموزه های علمی مورد نظر تعارض انگاران می باشد . تعارضاتی از قبیل عمر زمین ، عمر بشر ، نحوه خلقت انسان و غیره.


  • ج:جنبه انسان شناختی ، فروید می گوید قبل از من دو ضربه به انسانشناسی دینی زده شده است:
    • اولی توسط کپرنیک که گفت زمین که انسان نشین است ، مرکز عالم نیست .
    • دومی توسط داروین که گفت انسان ماهیتا با حیوان فرق ندارد بلکه تنها مدل جدید حیوان است و ضربه نهایی را من می زنم که می گویم من ، اختیار ، ذات ، و ناطقیت ، وجود ندارد بلکه همه رفتارهای انسان بازتابی از ناهوشیار اوست.
    • اخیرا نیز بر خلاف ابن سینا دیدند که انسان هذیان می گوید لذا بر خلاف ابن سینا گفتند که انسان هیچ چیز نیست جز همین تحریکات .بنابر این یکی از محورها و جنبه های مورد نظر تعارض انگاران همین جنبه انسان شناختی می باشد.

  • د: جنبه اخلاقی : از این جنبه نظامهای اخلاق علمی مانند نظام اخلاق داروینیستی با نظام اخلاق دینی تعارض پیدا کرد .
البته استنتاج اخلاق از علم تجربی و به طور کلی دیدگاههای طبیعت گرایانه در فلسفه اخلاق رخنه های منطقی فراوان دارد.

منبع:

  • ماهنامه اندیشه حوزه، سال هفتم ، شماره ششم ، ص 19

تعداد بازدید ها: 4920


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..