منو
 صفحه های تصادفی
تمرین با توپ طبی (Medicine-Ball)
طراحی محیطهای کاری
سلیمان بن عبدالملک
عسل طبیعی
ضریب شکست(المپیاد)
جدا شدن مردم بر اثر بلا و گرفتاری
کارول جوردن
CellSaver
فضائل امام علی علیه السلام از دید مأمون
مشاهیر نام‌آوران و رهبران
 کاربر Online
488 کاربر online

مشکلات پلورالیسم دینی جان هیک

تازه کردن چاپ
(cached)

علاوه بر شکست پلورالیسم هیک در رهایی توجیه عقلانی اعتقاد دینی که با توجیه باور حسی بر اساس ادراک حسی مشابه است، از اختلاف باورها و تجربه‏های دینی، اشکالات دیگری علیه پلورالیسم هیک مطرح شده است.

  • منتقدان عموما ناخشنودی خود را نسبت ‏به «توصیف و بیان‏ناپذیری واقعیت نهایی در نظریه هیک‏» اظهار داشته‏اند. اگر ما نمی‏توانیم چیزی درباره خداوند یا آن امر نهایی بگوییم، لازم است که اعتقاد دینی ما شباهت ‏بیشتری با کفر داشته باشد و از الحاد غیر قابل تمییز باشد.

  • مشکل دیگر پلورالیسم دینی هیک این است که ادیان چیزی بیش از عقایدند. ادیان صرفا مجموعه‏ای از اعتقادات نیستند، بلکه ابعاد عملی مهمی نیز دارند و این فقط به دلیل ابعاد اخلاقی آنها نیست، بلکه به دلیل ابعاد عبادی و زیبایی‏شناختی آنها نیز می‏باشد. حتی اگر تعارض‏های عقاید در ادیان با شیوه هیک مرتفع گردد، تعارض‏های عملی آنها باقی می‏ماند. البته تکلیف‏های عملی یک دین دارای بنیان حقیقی مستحکم نظیر یهود با اصول عقاید آن آمیخته است.

  • قوانین یهود قدرت خود را از منبع آن قوانین، خداوند متعال، کسب می‏کنند. آن قوانین از سوی خداوند توسط انبیا به بشر رسیده است. این نظریه که می‏گوید : مشخصات و اوصاف خداوند، که از راه انبیای الهی به یهود رسیده، تولیدی صرفا انسانی است و در حقیقت، آن موجود متعالی را توصیف نمی‏کند» قدرت اجرای قوانین یهودی را تضعیف می‏نماید.

  • فرق است ‏بین اینکه گفته شود: تفاوت ختنه شدن و ختنه نشدن تفاوتی صرفا فرهنگی است‏ و اینکه گفته شود: مراسم و آیین‏های عبادی می‏توانند مؤمن را از جهان دنیوی به مواجهه با خداوند بالا ببرد; زیرا آن مراسم و آیین‏ها مخصوص بوده و از سوی خداوند یا نمایندگان او مقرر شده است. جایگزینی این نظریه، که باورها و اعمال مخصوص محصولاتی صرفا فرهنگی هستند که هرکس می‏تواند با آن به واقعیت وصف‏ناپذیر نزدیک شود، به جای آن باورهای خاص در مورد خداوند، از ارزش و ضرورت احکام و اوامر دینی می‏کاهد.

  • پلورالیسم هیک مدافع ترکیب اجباری اعتقادات است. او نمی‏پذیرد که در باور دینی، اختلافات نهایی و مطلق وجود داشته باشد. هرقدر که هندو و بودایی ذات شخصی آن واقعیت نهایی را انکار می‏کنند و هرقدر که مسیحیان بر آن اصرار دارند، با وجود این، هیک مدعی است که در اینجا تعارضی حقیقی وجود ندارد; هر کدام از آنها ویژگی‏هایی را از طریق خود به سوی آن حقیقت ‏بیان می‏کنند. ولی این نگرش از داوری در مورد اختلافات و تعارض‏های هواداران و پیروان ادیان جهان ناتوان و محکوم به شکست است، در حالی که از پلورالیسم دینی به عنوان الهیات تساهل تبلیغ می‏شود. ولی این تبلیغات آنهاست. آنان اختلافات واقعی دینی و اعتقادی دیگران را تحمل نمی‏کنند.

منبع

  • فصلنامه معرفت ، شماره 22، دکترمحمدلگنهاوزن، ترجمه حجة‏الاسلام محمد حسین‏زاده



تعداد بازدید ها: 10525


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..