منو
 صفحه های تصادفی
عوامل موثر بر تعادل شیمیایی
ویژگیهای دین
ماژول های حافظه
کاربر:محمدرضا شفیع زاده
اصل شمول و عدم شمول
رشد طولی گیاهان
قیام مازیار
تقدیس و پرستش
اختراع رنگ مینایی در سفالگری ایرانی
رشد اقتصادی
 کاربر Online
554 کاربر online

محمد بن مسلم بن شهاب زهری

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > شخصیتهای معاصر > یاران
(cached)

محمد بن مسلم بن شهاب زُهری را از اصحاب علی بن الحسین علیه السلام دانسته اند « ابن شهر آشوب » می نویسد « زُهری » از کارگزاران و عمّال بنی امیه و بعد داستانی را از او نقل می کند که در گره گشائی های ویژه حضرت سجاد علیه السلام بیان خواهد شد و او آنچنان ملازم حضرت بود که بعضی از بنی مروان به او می گفتند: ای زُهری پیامبر تو چه می کند؟ و منظورشان علی بن الحسین علیه السلام بود.

مرحوم آیه الله العظمی خوئی رحمه الله علیه می فرمایند: « زُهری » گر چه از علماء عامه بوده و سنی مذهب می باشد ولی حضرت سجاد علیه السلام را دوست داشته و آن حضرت را بزرگ می شمرد و بر اساس روایاتی که از او نقل شده معتقد بوده آن حضرت زاهد ترین مردم و با فضیلت ترین آنهاست.

آنچنانکه از کتب تراجم استفاده می شود، « زُهری » از خط ولایت امیرالمومنین علیه السلام منحرف بوده است. « مسلم » که پدر اوست با « مصعب بن زبیر » بوده و جدش « عبیدالله » با مشرکین در جنگ بدر شرکت کرده است. خود « زُهری » اکثر عمر خود را به عنوان کارگزار بنی امیّه گذارانیده و در دنیای آنها به آنها کمک می داد و « هشام بن عبدالملک » او را به عنوان معلم فرزندانش برگزیده و دستور داد به آنها حدیث بیاموزد.

علمای سنی برای او جایگاهی بس بلند در حدیث ترسیم کرده ولی علمای شیعه بعضی با توجه به روایتی که « ابن ابی الحدید » در شرح نهج البلاغه نقل می کند که او به همراه « عروه بن زبیر » در مسجد پیامبر - صلی الله علیه و آله - نشستند و از حضرت علی علیه السلام بدگوئی می کردند و با برخورد شدید حضرت علیه السلام مواجه شدند، او را « عدّو » و « متّهم » دانسته اند و بعضی دیگر نظیر مرحوم خوئی رحمه الله علیه با نسبت دادن عداوت به او موافق نیستند و ایشان را چنانچه ذکر شده، محبّ امام و معتقد به عظمت او می دانند.

البته با توجه به متن نامه ای که حضرت سجاد علیه السلام به او نوشتند می توان به شدت ناراحتی این امام بزرگوار از این فرد و نهیب های کوبنده ایشان به او و امثال او، واقف شد.

به هرحال در اینکه « زُهری »، « دین » را در خدمت « دنیا » قرار داده بود و به سلاطین ظالم نزدیک بوده و در تعمیق و تحکیم حاکمیّت آنها خواسته یا ناخواسته مشارکت داشته است، شکی نیست و همین موضوع باعث نوشتن نامه ای پند آموز از طرف حضرت به او شده است.

منابع:

  • معجم رجال الحدیث، ج 16، ص 181
  • بحارالانوار، ج 75، ص 131


تعداد بازدید ها: 15271


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..