منو
 صفحه های تصادفی
ماکروفاژ
اکسایش آلیکل بنزنها
کاکتوس
قوانین شکست
تغییر شکل نسبی «strain »
مشخصات اسلام
تنزیل
مدیر امور آب و برق
قطب الدین شاه محمود
روباتیک
 کاربر Online
436 کاربر online

مبانی و مبادی اتحاد بین مذاهب و ادیان

تازه کردن چاپ
(cached)

چند گرایی ( پلورالیسم دینی)

واقعیت امور به گونه ای وسیع و تو در توست که هر کس از نقطه نظری مینگرد و بخشی از حقیقت را میبیند و عبارتی برمیگزیند .پس باید گفتگو و هم زبانی را بپذیریم
(از جمله دیالوگ میان پیروان ادیان و مذاهب ) بنابراین به جای الگوی وحدت ، می باید به مدل اتحاد اندیشید. آموزه های اصیل اسلامی نیز کثرت مذاهب و روش گفتگو را تایید می کند.

ژرف اندیشی

ظاهریگری و نص گرایی مانع اتحاد است و هرچه از لایه ها و قشور به دورنمایه های شرایع و مذاهب توجه شود، امکان تفاهم افزایش می یابد.

غایت گرایی

شرایع به علل تاریخی و جغرافیایی و ... مختلف بوده و هستند ، ولی حقیقت و غایت دین یکی است. در قرآن شواهدی براین وجود دارد . هدف یکی بیش نیست و آن اینکه هر قوم با استفاده صحیح از شریعت خود ، در کارهای خوب ( که مشترک میان انسانهاست) پیشی بگیرد.

حس زیباشناسی

« دل هر زره که بشکافی ، آفتابیش در میان بینی» پس در هر کیش و آیینی ، لطفی و جلوه ای از زیبایی نهفته است. حقیقت اینجا و آنجا ، پخش و گسترده است. اگر چنین ذوقی در مردمان بشکفد از گفت و شنود با دیگر اندیشان و ناهمکیشان لذت می برند، و بر انبان معرفت خود می افزایند.

خرد گرایی

دینداری عقلایی ، استعداد بیشتری برای اتحاد دارند. خردمندان می توانند بفهمند که دین برای سعادت بشر بوده نه برای ایجاد تفرق و کینه توزی به هم. عاقلان هر کیش و آیین ، از خرافه گرایی مصون می مانند. اصول را از فروع و محکمات را از متشابهات تمایز می دهند، از حشو و زواید می رهند، مقتضیات هر عصر را می فهمند و در سرچشمه های اولیه دینداری ، با پیروان عاقل سایر آیینها به تفاهم و هم اندیشی می رسند.

روح تسامح و سازگاری و بردباری

فرهنگ عمومی و تعلیم و تربیت دینداران ، نقش تعیین کننده دارند. دیندارانی که با حس احترام به دیگران شکیبایی ، سعه صدر و روح تساهل و مدارا بار آمده اند . بهتر میتوانند با سایر ادیان گفتگو ، اتحاد وتفاهم کنند . عادت فرهنگی فرد گرایی به آنها می آموزد عقیده هر کس برای او محترم است و دین داری تجربه ای شخصی و قلبی است و نباید به تکلف و اکراه آن را از دیگران انتظار داشت .

دسترسی همگان به سعادت

در هر آیینی کسانی راه کمال و سعادت را می جویند، پس رستگاری منحصر به شریعتی خاص نیست، منطق عقلایی و عدل و حکمت الهی چنین ایجاب و قرآن هم این را تأیید می کند.

اصلاحات ساختاری در سازمانهای دینی

بسیاری از اختلافات از دکانداری و مریدبازی و غرور و تنگ نظری و ریاست طلبی رهبران سازمانهای دینی ناشی می شود. قرآن و تاریخ به این واقعیت گواهی می دهد. به معتزله و اشاعره و عثمانیها و صفویها می توان اشاره نمود.

گسترش شهرنشینی و ارتباطات

رواج صنعت ارتباطات و انتشار اطلاعات ، همسخنی و تفاهم را تسریع می کند و چشم اندازها را گسترش می بخشد و از سختگیری ها و تنگ نظریها می کاهد.

نگرش تاریخی

مطالعات تاریخی و تطبیقی موجب کشف خویشاوندی و نسبت میان آیینها می شود و به آرمان گفتگو و اتحاد یاری می رساند.

ضرورت باز اندیشی دینی

پیشرفت آرمان اتحاد ، محتاج رواج آزاد اندیشی و روشنفکری در میان اهل ادیان است.

منبع

  • مقصود فراستخواه ، دین و جامعه ، ص 272



تعداد بازدید ها: 12308


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..