منو
 کاربر Online
567 کاربر online

لباس در فرهنگ اسلام

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > سنت ها
(cached)

مکتب اسلام برای ابعاد مختلف وجودی انسان دارای دستورالعمل و برنامه دقیق و حساب شده است. هیچ موضوع کوچک و بزرگی نیست مگر این که در اسلام حکمش معین و روشن است. تمام نیازمندیهایی بشر تا روز قیامت در کتاب خدا و سنت وجود دارد.

البته جهت گیری کلی تمام تعالیم و دستورات دینی در مسیر نیل انسان به هدف اصلی خلقت یعنی عبودیت و بندگی و کمال مطلوب است. خوردن غذا و استفاده از نعمت های بیشمار پروردگار نیز ابزار و مقدمه ای برای دستیابی به همان هدف است.
قرآن کریم به فرستادگان و پیامبران آسمانی می فرماید: یاایها الرسل کلوا من الطبیات واعملوا صالحا؛ (ای پیامبران از چیزهای پاک بخورید و عمل صالح بجا آورید) (سوره مومنون آیه 51).

بر اساس این دیدگاه کلی و جامع، لباس نیز در فرهنگ دینی در مسیر هدایت و کمک انسان به سوی هدف اصلی مطرح است. اگر کسی به لباس به عنوان هدف و ارزش مطلق بنگرد و شخصیت خود را در گرو نوع لباسی که می پوشد مشاهده و ارزیابی کند از هدف اصلی که عبودیت و بندگی خداوند متعال است، دور شده است.

یک اصل کلی و جامع که در بسیاری از شئون و ابعاد و زمینه های مختلف زندگی رعایتش لازم و مفید است اصل میانه روی، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است. در مسأله پوشیدن لباس نیز این اصل جاری است.

امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه در ویژگی انسانهای با تقوا می فرماید: ملبسهم الاقتصاد (پوشاک و لباس باتقوایان در مرز اعتدال و میانه است) ژنده پوشی و پوشیدن جامه های کثیف و آلوده هیچگاه مورد امضای دین اسلام نیست. همانگونه که تلاش برای پوشیدن لباسهای فاخر و گرانبها که پیوسته فکر انسان مشغول تهیه نقشه برای دستیابی به مدلها و نمونه های جدید و قیمتی پوشاکها باشد نیز امری ناپسند است. آنچه شرط است در آداب پوشیدن، لباس نظیف پوشیدن است ولی این به معنای نو بودن لباس و وصله نداشتن آن نیست. ممکن است لباس پر از وصله اما تمیز باشد.

در تاریخ زندگانی حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام که برترین زن عالم هستی است درباره روانداز پشمینه آن حضرت نوشته شده که دوازده وصله داشته است و نیز درباره لباس همسر این بانوی نمونه چنین آمده است که لباس کهنه و وصله داری بتن امیرالمومنین علیه السلام دیدند و کسی سؤال کرد.

حضرت پاسخ فرمود : قلب بخاطر این لباس خضوع می کند و نفس سرکش با آن آرام می شود و مؤمنان به آن اقتدار می کنند و سرمشق می گیرند.
امیرالمؤمنین علیه السلام درباره پیامبر خدا می فرماید: « یخصف بیده نعله و یرقع بیده ثوبه »؛ « با دست خویش کفش و لباسش را وصله می کرد » و درباره خودش می فرماید: بخدا سوگند آنقدر این پیراهنم را وصله زدم که از وصله کننده آن شرم پیدا کردم.

منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 88، قرأن کریم، نهج البلاغه، کلمات قصار 103/ خطبه 160، اصول کافی، ج 1، ص 76 کتاب فضل العلم.


تعداد بازدید ها: 20233


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..