منو
 صفحه های تصادفی
خلافت یک روزة معتز
رشته تاریخ
آزمایش چتر نجات
شیمی مواد پاک کننده
تفاوت قرآن با دیگر کتاب
عصاره گوشت
دریاچه‌های کارستیک
روشهای تحقیق و پژوهش در جامعه شناسی
صور فلکی مهم
دستگاه مختصات استوانه ای
 کاربر Online
786 کاربر online

عیب یابی کولر گازی

چاپ
زندگی > خانه

کولر روشن نمی‌شود.

  • پریز برق ندارد : نسبت به قطعی پریز برق اقدام نمایید.

  • دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است : بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نموده با ولت سنج ، مقدار برق را در ترمینال اصلی اندازه گیری کنید. اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دوشاخه سپس سیم رابط را تعویض کنید. البته در صورتی که در بررسی دوشاخه ، عیب خاص مشاهده نشده باشد.

  • کلید اصلی خراب است : کلید را تعویض کنید.

  • سیمهای رابط قطع شده‌اند : اگر فاز یا نول در سیم بندی مدار قطع شده باشد عیب 1 بوجود می‌آید. بنابراین لازم است صحت اتصالات محل انشعاب بین ترموسات و کلید موتور فن بررسی شود.

موتورفن روشن است اما کمپرسور به راه نمی‌افتد

  • فاز 1 نول اصل کمپرسور قطع است : سیمهای رابط را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ، نسبت به اتصال مجد آن اقدام کنید.

  • ترموسات خراب است : ترموسات را تعویض کنید. لازم به ذکر است هنگام خرید ترموسات جدید ، مطمئن شوید که ترموسات مخصوص کولر گازی است.

  • اورلود دائما در حالت قطع است : کنتاکتهای اورلود در حالت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم‌متر دیده می‌شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض کنید.

  • کمپرسور خراب است : بهتر است کمپرسور را در حالیکه متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید. کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیمهای موتور را شناسایی نموده‌اید، ابتدا به اندازه کافی می‌رسد اما حرکت نمی‌کند باید کمپرسور را تعمیر و یا تعویض نمایید.

  • خازن راه انداز کمپرسور معیوب است : خازن را از مدار خارج کنید و پس از تخلیه آن را مورد آزمایش قرار دهید. در صورت مشاهده عیب خازن نسبت به تهیه خازن جدید اقدام نمایید.

کلید فن را بر روی تمام حالتها قرار داده‌ایم، اما فن روشن نمی‌شود.

  • فاز یا نول اصلی فن قطع شده است : دو خط مذکور را بررسی کنید و در صورت مواجه یا پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود ، عیب را برطرف سازید تا فن بکار خود ادامه می‌دهد.

  • کلید فن خراب است : کلید فن را تعویض کنید تا موتور فن با حرکت کلید به راه افتد.

  • خازن راه‌انداز موتور فن معیوب شده : خازن راه‌انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه آن را آزمایش کنید اگر خازن معیوب است آن را تعویض نمایید.

  • موتورفن معیوب است : توصیه می‌شود موتور را با تعمیرگاه منتقل و رفع عیب آن را به تعمیرکاری مجرب واگذار کنید.

کمپرسور و فن هر دو در حال کارند، اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

  • ترموستات تنظیم نیست : ترموستات را بر روی درجه مناسب قرار دهید تا سرمایی که از کولر ایجاد می‌کند پاسخ گوی نیاز محیط منزل باشد.

  • موتور فن نیم سوز است : موتور فن را به تنهایی آمپرسنجی کنید. اگر جریان اضافی می کشد نیم سوز است و باید سیم پیچی آن تجدید شود.

  • فیلتر خروجی هوا کثیف است : ورودی‌های هوا به داخل کولر مشخص شده است .باید هر چه نسبت به پاک نمودن قسمت‌های مذکور اقدام کنید.

  • یاتاقان‌های محور فن خراب شده است : یاتاقان‌ها را تعویض کنید.

بدنه کولر برق دارد.

  • اتصال بدنه ممکن است از کمپرسور و یا فن ، خازن‌ها و یا سیم‌های رابط باشد مانند سایر لوازم برقی خانگی ابتدا ارتباط الکتریکی مصرف کننده‌های ماشین را با مدار قطع کنید. اگر اتصال بدنه از بین رفت یکی از آنها دارای اتصال بدنه است هر کدام از مصرف کننده‌ها را جداگانه بوسیله اهم‌متر با لامپ سری تست کنید و در صورت برخورد با قطعه معیوب ، سایر اتصالات مدار را به شکل اولیه بار ، باز گردانید و اتصال بدنه آن را برطرف سازید. اگر با قطع مصرف کننده‌های مدار اتصال بدنه همچنان برقرار بود، سیم بندی مدار را تعویض کنید.

سرمای کولر بیش از حد زیاد است و علی رغم کار مدار اتوماتیک نمی‌کند.

  • این عیب می‌تواند از جوش خوردگی‌های کنتاکت‌های کلید درون ترموستات باشد. ولوم ترموسات را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت (به سمت صفر) بچرخانید. اگر ترموسات خاموش نشد آن را تعویض کنید البته می‌توان قاب مخصوص ترموسات را جدا کرد و با سمباده کشی سطح کنتاکت‌ها ، از آن مجددا استفاده نمود. اما تجربه نشان داده است که کنتاکت‌های جوش‌خورده پس از مدت اندکی مجددا دچار همین عیب می‌شوند. زیرا کار مداوم کولر بر کمپرسور آسیب می‌رساند و در مقابل قیمت ترموسات تعمیر کمپرسور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. این عیب می‌تواند از خروج لوله بلوی ترموسات از جایگاه خودش نیز ناشی شود. این عیب می‌تواند از ایجاد حفره باریکی در سیستم گاز ترموسات نیز ایجاد شود.

  • اگر کلید ترموسات سالم است (جوش نخورده) و لوله بلوی نیز در محل خودش مستقر باشد. گاز درون ترموسات از حفره باریکی خارج شده است و به ناچار می‌بایست ترموسات را تعویض کنید.

  • با قرار دادن کلید قدرت کولر بر روی حالت on فیوز مخصوص کولر و یا فیوز منزل قطع می‌شود.

    اتصال کوتاه در کولر عموما به سبب فاسد شدن عایق خازن‌های راه انداز می‌باشد. در پوش کولر را جدا کنید و به ظاهر خازن‌ها توجه کنید. اگر در بدنه خازن‌ها یا یکی از خازن‌ها آثار سوختگی و یا شکافی مشاهده شد خازن معیوب را تعویض کنید. اتصال کوتاه می‌تواند در کمپرسور یا فن رخ دهد. از اینرو سیمهای رابط آنها را جدا کرده و کولر را مجددا روشن نمایید. اگر اتصال کوتاه صورت نگرفت یا کمپرسور دچار اتصالی است و یا موتور فن هر کدام را جدا گانه بررسی نموده و مورد معیوب را رفع عیب کنید. اما اگر با توجه به خارج نمودن فن و کمپرسور از مدار ، همچنان اتصالی رخ دهد، کل سیم بندی مدار را تعویض کنید.

از کولر باد گرم خارج می‌شود.

  • این عیب می تواند با روشن نشدن کمپرسور مرتبط باشد که قبلا آن را شرح دادیم صرف نظر از عیبهای قبلی و به فرض آنکه کمپرسور در حال کار است. گاز فریون 22 از کولر نشت کرده است که باید توسط تعمیرکاری مجرب محل نشت مشخص شده و پس از جوشکاری و آزمایش مجدد هوای درون لوله‌ها بوسیله پمپ تخلیه هوا ، تخلیه شده و سپس شارژ صورت پذیرد. اگر پروانه خنک کننده کندانسور هرزگرد شده باشد و عمل خنک شدن گاز درون آن صورت نگیرد سرمای ایجاد شده توسط کولر شدیدا تحت تأثیر قرار گرفته و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط خنک شدن گاز درون کندانسور نخواهد بود.

    مورد مذکور را می‌توان با برداشتن دریچه کولر و یا جدا نمودن در پوش کولر مشاهده و عیب آن را رفع کرد. علت دیگری که می‌تواند این عیب را بوجود آورد طولانی بودن توقف‌های ترموستات است که در نتیجه آن ، تبرید کولر شدیدا کاهش می‌یابد ، ترموستات را تنظیم کنید.

مباحث مرتبط با عنوان


تعداد بازدید ها: 126917


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..