منو
 صفحه های تصادفی
تاویل ایام الله در قرآن
طبقه بندی سنگهای آهکی توسط فولک
خودداری امام حسن علیه السلام از شرکت در فتوحات خلفا
میتوز
عدالت فاطمه علیهاسلام در تقسیم کارهای خانه
ردالصدر علی العجز
حجاج بن یوسف ثقفی
مرحله پنجم : اوج رونق و شکوفایی تجارت عهد صفویان
اختلالات خواب
گروههای درسی
 کاربر Online
632 کاربر online

علل زندگی اجتماعی انسان

تازه کردن چاپ
دانشنامه
(cached)

این مسأله از قدیم‏الایام مطرح است که زندگی اجتماعی انسان تحت تأثیر چه عواملی به وجود آمده است ؟

آیا انسان اجتماعی آفریده شده است ، یعنی‏ طبیعتا به صورت جزئی از کل آفریده شده است و در نهاد انسان گرایش‏ پیوستن به " کل " خود هست ، و یا اجتماعی آفریده نشده بلکه اضطرار و جبر بیرونی ، انسان را مجبور کرده است که زندگی اجتماعی بر او تحمیل شود ، یعنی انسان به حسب طبع اولی خود مایل است که آزاد باشد و هیچ قید و بند و تحمیلی را که لازمه زندگی جمعی است نپذیرد ، اما به حکم تجربه‏ دریافته است که به تنهایی قادر نیست به زندگی خود ادامه دهد ، بالاجبار به محدودیت زندگی اجتماعی تن داده است ، و یا انسان ، اجتماعی آفریده‏ نشده اماعاملی که او را به زندگی اجتماعی وادار کرده اضطرار نبوده است ، ولااقل اضطرار عامل منحصر نبوده است .

انسان به حکم عقل فطری و قدرت‏ حسابگری خود به این نتیجه رسیده که با مشارکت و همکاری و زندگی اجتماعی‏ ، بهتر از مواهب خلقت بهره می‏گیرد ، از این رو این شرکت را انتخاب کرده است .

پس مسأله به این سه صورت قابل طرح است که‏ زندگی اجتماعی انسان طبیعی است ؟ یا اضطراری ؟ یا انتخابی ؟

مطابق نظریه اول زندگی اجتماعی انسانها از قبیل زندگی خانوادگی زن و مرد است ، که هر یک از زوجین به صورت یک " جزء " از یک " کل " در متن خلقت آفریده شده و در نهاد هر کدام گرایش به پیوستن به " کل " خود وجود دارد .


مطابق نظریه دوم ، زندگی‏ اجتماعی از قبیل همکاری و همپیمانی دو کشور است که خود را به تنهایی در مقابل دشمنی مشترک زبون می‏بینند و ناچار نوعی همکاری و همگامی و ارتباط میان خود برقرار می‏نمایند .

مطابق نظریه سوم زندگی اجتماعی از قبیل‏ شرکت دو سرمایه‏دار است که برای تحصیل سود بیشتر ، یک واحد تجاری یا کشاورزی یا صنعتی به وجود می‏آورند .

بنابر نظریه اول عامل اصلی ، طبیعت درونی انسان است ، بنابر نظریه‏ دوم امری بیرونی و خارج از وجود انسان است ، و بنابر نظریه سوم عامل‏ اصلی ، نیروی عقلانی و فکری و حسابگرانه انسانی است .

بنابر نظریه اول ، اجتماعی بودن یک غایت کلی و عمومی است که طبیعت انسان بالفطره به سوی‏ او روان است ، و بنابر نظریه دوم از قبیل امور اتفاقی و عرضی است و به‏ اصطلاح فلاسفه غایت ثانوی است نه غایت اولی ، و بنابر نظریه سوم از نوع‏ غایات فکری است نه غایات طبیعی .


کتاب جامعه و تاریخ
نویسنده شهید مطهری
صفحه20





تعداد بازدید ها: 33465


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..