منو
 صفحه های تصادفی
شرایطی که tRNA شارژ شده وجود نداشته باشد
پریودنتیت
هندسه تصویری
فقر روحی ،فکری و معنوی
واژگان مکانیک سماوی
داگلاس لنات
وضو در فقه شیعه و سنی
کرنیت
جامعه شناسی انحرافات
تهیه تولوئن در آزمایشگاه
 کاربر Online
333 کاربر online

علت برداشت افراطی از آزادى دین و آزادى عقیده در دنیاى غرب

تازه کردن چاپ
(cached)

علت افراط دنیاى غرب در مورد آزادى عقیده ، بخشى از آن عکس العمل جریان و محکمه تفتیش عقائد است، آنها قرنها در چنگال تفتیش عقائد گرفتار بودند، کلیسا جستجو می کرد، ببیند آیا کسى در مسائلى که کلیسا درباره آن اظهار نظر کرده است ولو مثلا راجع به فلکیات باشد اعتقادى برخلاف نظر کلیسا دارد یا نه ؟ تا می دیدند فکرى برخلاف آنچه کلیسا عرضه داشته است ، پیدا شده ، فورا آن را به عنوان یک جرم بزرگ تلقى می کردند ، و شدیدترین مجازاتها مانند سوختن زنده زنده را در مورد او اعمال می کردند .

تاریخ اروپاى قرون وسطى از نظر فجیع بودن جنایت ، خیلی از فجایع بنى امیهو بنی عباس و حتى حجاج بن یوسف ثقفى ، بالاتر است مانند مجازات زنده زنده آتش زدن یا مثلا یک دسته زن را به یک جرم خیلى کوچکى زنده زنده آتش می زدند، چقدر دانشمندانى که به جرم اظهار نظر در مسائلى که کلیسا درباره آنها اظهار نظر علمی کرده بودند ، آنهم مسائلى که مربوط به اصول دین نبود مثل اینکه عناصر چندتاست یا زمین می گردد که مسئله مذهبى نیست کشته شدند. کلیسا در مسئله کلیات اظهار نظر کرده است ، هیچ عالمی دیگر حق ندارد در این مسائل برخلاف آنچه کلیسا اظهار نظر کرده است بگوید قهرا عکس العمل آن تشدیدها این خواهد بود که بگویند هر جا پاى مذهب در کار بیاید ، هر جا که نام دین و مذهب باشد ، مردم آزادند هر عقیده اى را می خواهند داشته باشند ولو بخواهند گاو را پرستش کنند .

  • جهت دیگر اینست که از نظر طرز تفکر بعضى از فلاسفه اروپا دین و مذهب هر چه می خواهد باشد ، می خواهد به صورت بت پرستى باشد ، می خواهد به صورت گاوپرستى باشد ، می خواهد به صورت خداپرستى باشد ، امرى است مربوط به وجدان شخصى هر فرد یعنى هر فردى در وجدان خودش نیازمند است که یک سرگرمی به نام مذهب داشته باشد و انسان نمی تواند بدون سرگرمی مذهبى باشد. در مسائل مذهبى و دینى چون آنها نمی خواهند به واقعیتى براى دین و نبوت اعتراف کرده باشند و قبول کنند که واقعا پیغمبرانى از طرف خدا آمده اند و یک راه واقعى براى بشر نشان داده اند و سعادت بشر در این است که آن راه واقعى را طى بکند ، می گویند ما نمی دانیم واقع و ریشه مذهب چیست ولى همینقدر می فهمیم که انسان بدون مذهب نمی تواند زندگى بکند ، یکى از سرگرمیهاى زندگى انسان اینست که انسان به یک موضوعى به عنوان مذهب سرگرمی داشته باشد ، حالا می خواهد آن چیزى که به عنوان معبود گرفته ، خداى یگانه باشد ، یا انسانى به نام عیسی مسیح یا گاو یا فلز و یا چوب ، فرق نمی کند بنابراین نباید مزاحم افراد شد هر کسى به ذوق و سلیقه خودش هر چه را انتخاب می کند ، همان خوب است .

  • در حالی که دردین مبین اسلام آزادى تفکر هست و آزادى عقیده‌اى که بر مبناى تفکر درست شده باشد هست اما آزادى عقیده اى که مبنایش فکر نیست هرگز در اسلام وجود ندارد آن آزادى معنایش آزادى بردگى است ، آزادى اسارت است ، آزادى زنجیر در دست و پا قرار دادن است بنابراین حق با انبیاء بوده است نه باروشى که دنیاى امروز می پسندد حق با انبیاء بوده است که اینگونه زنجیرها را از دست و پاى بشر می گرفتند ، پاره می کردند و در نتیجه می توانستند بشر را وادار به تفکر کنند.اسلام از یک طرف با بت پرستیها به آن شدت مبارزه می کند ، و از طرف دیگر به همان بت پرست می گوید اگر می خواهى خدا را بپذیرى ، در حالى که بت را پذیرفته اى باید خدا را با عقل آزاد بپذیرى « و فى الارض آیات للموقنین و فى انفسکم افلا تبصرون ». خدا را می خواهى بپذیرى باید بروی روى زمین مطالعه کنی ، باید بروى مخلوقات زمین را مطالعه کنی و گیاهان و خلقت حیوانات وخلقت خودت را مطالعه کنی ، روی بدن و روحت مطالعه کنی ، در آسمانها مطالعه کنی .

می گوید راجع به توحید مطالعه کن که انسان باید عالم بشود ، خود بخود یک علمی به دست میآورد تا از مجراى علم به توحید برسد ، به معاد برسد ، به نبوت برسد .و می گوید: در خلقت این آسمانها و زمین نشانه هایى وجود دارد، بروید سراغ این نشانه ها ، درباره این نشانه ها فکر کنید اما به شرط اینکه لب و مغز داشته باشید ، روح داشته باشید ، فکر داشته باشید، ببینید تا چه اندازه عقل و فکر انسان را آزاد می کند .یا می گوید :« لا اکراه فى الدین قد تبین الرشد من الغى » دین و ایمان اجبارى نیست راه واضح است ، من فقط از شما تفکر می خواهم ، دقت می خواهم اساسا ایمانى که اسلام می خواهد ، قابل اجبار کردن نیست .اسلام با آن عقیده هایى که غالبا تکیه گاه یک رژیمهاى ظالمانه است مبارزه کرده .هیچ دینى آزادى عقیده واقعى را به اندازه اسلام رعایت نکرده است .

منبع

  • استاد مطهری ، پیرامون جمهورى اسلامی



تعداد بازدید ها: 2993


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..