منو
 صفحه های تصادفی
عفونتهای دندانی
دستور ابن زیاد برای سختگیری بر کاروان امام حسین علیه السلام
بیماری پسوریازیس
عسل شکرک زده
رابطه مذهب و سیاست در طریقت صفوی
نرجس خاتون در شب ولادت امام مهدی علیه السلام
بازرگانی ایران در عهد کریم خان زند
OCW
کتابهای زمین شناسی فیزیکی
کلیساهای تاریخی تبریز
 کاربر Online
720 کاربر online

عدالت و برابری در ادیان به عنوان صفتی اخلاقی

چاپ

مسأله عدل و عدالت ورزی ، صفتی اخلاقی و ریشه همه اخلاقیات است. از رهگذرز این صفت بزرگ است که انسانها می توانند به سوی کمال رهسپارندو زمینه رشد اندیشه ها ، کمالات روحی آماده گردد. عدالت و برابری ، قائمه اجتماع است و اجتماعی انسانی در پرتو عدل ، استوار می گردد.

عدالت در اندیشه اسلامی


شریعت اسلامی دربحث عدالت اجتماعی و عدالت عام به انسانیت، بشریت،مهم ترین جستارها را گشوده و مهم ترین آموزه ها و تعالیم را بازگفته است.عدالت در اندیشه اسلامی ، اشرف فضیلت ها و بالاترین صفات است و علت پیدایش همه رذایل اخلاقی به نوعی بازگشت به فقدان عدالت در شخص دارد.

علمای اخلاق گفته اند که عادل پیشه گان سه طایفه اند:

  • اول ، عادل اکبر است ، او شریعت الهی است که از جانب خدا صادر شده و غرضش حفظ مساوات در جامعه انسانی است.
  • دوم ، عادل اوسط است ، او عبارت است از حاکم دادگری که از نوامیس الهیه پیروی می کند و از شریعت نبوی طرفداری می نماید و هم از خلیفه و جانشین شریعت در حفظ مساوات است .
  • سوم ، عادل صامت است ، که عبارت است از درهم و دینار که او نقش خاصی در حفظ انسان و معالجه امراض و معاملات انسانی دارد، و باید در اختیار همگان باشد.

  • در دین مقدس اسلام، یک فلسفه از فلسفه های کلی رسالت تاریخی پیامبران ، اقامه قسط و عدل و داد است: « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط،حدید،25»
پیامبران را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان فرستادیم تا مردم به قسط و برابری قیام نمایند.

  • بنابراین در شریعت اسلامی، عدالت ، باعث ادای حقوق و انصاف اجتماعی خواهد بود و زمینه ساز تکامل مجموعه آحاد بشری می باشد که باید در بسیط خاک و در میان همه بشریت پیاده شود و اجرا گردد و به گونه ای در روایات دینی آمده که: حاکم ستمگر ، برای جامعه ، از مار گزنده خطر سازتر است.

عدل در آئین یهود


اتکا بر مقوله عدل ، در آئین اصلی یهود، مهم و قابل توجه است. واژه تسدکه ، به معنای عدل است که در تورات و تلمود به آن اشاره شده و شدیدا به آن توصیه گردیده است. یهودیان وجود اختلافات را پذیرفته اند، ولی به یکدیگر سفارش می کنند که در کاهش اختلافات ، تعاضد و تعاون داشته باشند.

عدل در آئین مسیحیت


مسیحیان اعتقاد دارند که محبت خدا به مردم در زندگی مسیح تجلی یافته است.
از نظر مسیحیان در میان انسانها اختلافاتی وجود دارد، اما آنچه که می تواند این اختلافات را منشأ رحمت و جود خداوندی قرار دهد، صفت عدل است.

مسیحیان اصیل ، اختلافات بشری را که منجر به برتری یک نژاد (سفید) باشد، مردود شمرده و عدالت را لازمه بقای جامعه می دانند.
در تعالیم حضرت مسیحعلیه‌السلام چنان آمده است که انسان ظالم به بهشت وارد نمی شود و ورود انسان ظالم و غیر دادگر به بهشت، به سختی رد شدن شتری از روزنه سوزن است.

  • صفات اخلاقی و فاضله دیگری وجود دارد ، نظیر صداقت و راستگویی، امانت داری ، ترحم بر مستمندان ، تواضع و فروتنی و سایر خصلت های الهی که در ادیان مختلف ، عقیده و هدف و گرایش واحدی نسبت به آنها وجود دارد. در این راستا، آئین هایی نظیر آئین بودا ، کنفوسیوس ، و هندوئیسم و...نیز به نوعی بر این آرمان های اخلاقی وحدت نظر ضمنی دارند.




تعداد بازدید ها: 14324


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..