منو
 کاربر Online
464 کاربر online

سه پایه زهد اسلامی

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات
(cached)

1-بهره گیریهای مادی از جهان و تمتعات طبیعی و جسمانی تنها عامل تامین کننده خوشی و بهجت سعادت انسان نیست. برای انسان به حکم سرشت خاص یک سلسله ارزشهای معنوی مطرح است که با فقدان آنها تمتعات مادی قادر به تامین بهجت و سعادت نیست.

2-سرنوشت سعادت فرد از سعادت جامعه جدا نیست. انسان از آن جهت که انسان است، یک سلسله وابستگیهای عاطفی و احساس مسئولیتهای انسانی درباره جامعه دارد که نمی تواند فارغ از آسایش و آرامش داشته باشد.

3-روح، در عین نوعی اتحاد و یگانگی با بدن در مقابل بدن اصالت دارد. کانونی است در برابر کانون جسم. منبع مستقلی است برای لذات و آلام.

روح نیز به نوبه خود، بلکه بیش از بدن نیازمند به تغذیه و تهذیب و تقویت و تکمیل است. روح از بدن و سلامت آن و نیرومندی آن بی نیاز نیست. اما بدون شک غرقه شدن در تنعمات مادی و اقبال تمام به لذت گرایی جسمانی، مجال و فراغتی برای بهره برداری از کانون روح و منبع بی پایان ضمیر باقی نمی گذارد و در حقیقت نوعی تضاد میان تمتعات روحی و تمتعات مادی ـ اگر به صورت غرقه شدن و محو شدن و فانی شدن در آنها باشد ـ وجود دارد.

مسأله روح و بدن مساله رنج و لذت نیست،چنین نیست که هرچه مربوط به روح است، رنج است و هرچه مربوط به بدن است، لذت.


لذات روحی بسی صافتر، عمیقتر، بادوامتر از لذات بدنی است. روی آوری یک جانبه به تمتعات مادی و لذات جسمانی در کُل از خوشی و لذت و آسایش واقعی بشر می کاهد. لهذا آنگاه که می خواهیم به زندگی روآوریم و از آن بهره بگیریم و بدان رونق و صفا و شکوه ببخشیم و آن را دلپسند سازیم، نمی توانیم از جنبه های روحی صرف نظر کنیم.

با توجه به این سه اصل که مفهوم زهد اسلامی روشن می شود و با توجه به این سه اصل است که روشن می گردد، چگونه اسلام رهبانیت را طرد می کند؛ اما زهد گرایی را در عین جامعه گرایی و در متن زندگی و در بطن روابط اجتماعی می پذیرد.

منبع:سیری در نهج البلاغه؛مرتضی مطهری

تعداد بازدید ها: 9306


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..