منو
 صفحه های تصادفی
پراش صوتی
قاطعیت امام علی علیه السلام در اجرای حدود الهی
حرکت در ورزش تنیس
معجزات امام حسن علیه السلام
روادیان
پاشندگی نور در منشور
نهانزادان آوندی
فتوتیپ های باکتری
ترکیب سیارات از دیدگاه ژئو شیمی
شاگردی جابر نزد امام باقر علیه السلام
 کاربر Online
1012 کاربر online

سلامتی و ویتامین ث

تازه کردن چاپ
(cached)

عنوان : سلامتی و ویتامین ث کاربر :آزاده پورمحمدی

ویتامین سی

(اسید اسکوربیک)

بدن شما قادر به ذخیرة ویتامین «سی» نیست. بنابراین برای حفظ سلامتی باید به طور مرتب روزانه به میزان کافی از این ویتامین استفاده کنید. ویتامین «سی» برای رشد و ترمیم بافت ها در همة قسمتهای بدن ضروری است. این ویتامین برای تشکیل کلاژن (که یک پروتئین مهم در تشکیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است. علاوه بر اینها، بدن برای ترمیم زخم، نیاز به میزان زیادی ویتامین «سی» دارد. همچنین برای تشکیل و ترمیم غضروف. استخوان و دندان ویتامین \\\"سی\\\" ضروری است. میزان زیادی ویتامین \\\"سی\\\" در طی هر نوع پدیدة ترمیمی در بدن، شامل یک سرماخوردگی، عفونت، ییماری، صدمه یا جراحی مورد نیاز است. در این موارد شما نیاز بیشتری به ویتامین «سی» دارید. ویتامین «سی» همچنین به کاهش آسیب بدن ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلوده کننده هایی نظیر داروها و دود سیگار، کمک می کند.

سیگاریها بیشتر به ویتامین «سی» نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین «سی» در جلوگیری از سرطان مؤثر است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. این ویتامین، همچنین به نگهداری دید خوب با افزایش سن، کمک می کند.

موارد استفاده

ویتامین «سی» اثرات مثبت بسیار زیادی در بدن دارد که شامل موارد زیر است:

· یادآوری عملکرد سیستم ایمنی بدن

· تقویت بدن در مقابل سرطان

· ضروری برای ترمیم زخم ها

· کمک به جلوگیری از آب مروارید

· افزایش کلسترول خوب (HDL)

· کاهش خطر بیماری قلبی

· کاهش فشار خون

· مفید در درمان آلرژی

· مقابله با اسپاسم ناشی از آسم

· نگهداری سلامت عروق خونی

· کمک به تقویت باروری مرد

· تقویت بدن در مقابل مشکلات و عوارض دراز مدت دیابت.

· کمک به بدن در مقابل سوختگی ناشی از خورشید و اثرات آن.

· کمک به درمان خونریزی لثه، کبود شدگی و ورم مفاصل.

· کمک به درمان ورم مفاصل و دیگر بیماری های التهابی.

اگر شما فرآورده های گوشتی مانند سوسیس، خوک و هات داگ زیاد استفاده می کنید باید بدانید که ویتامین «سی» مانع از تشکیل نیتروزآمین که یک عامل ایجاد سرطان است میشود. بنابراین عقیده خوبی است که به همراه مصرف فرآورده های گوشتی از مکمل های ویتامین \\\"سی\\\" نیز استفاده کنیم

منابع غذایی

ویتامین \\\"سی\\\" در بسیاری از میوه جات و سبزیجات وجود دارد. مواد غذایی که غنی از ویتامین \\\"سی\\\" هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمک، توت فرنگی، انبه، گل کلم، آب گوجه فرنگی، کلم فندقی، گل کلم،‌کاهو. ویتامین «سی» همچنین در برگ های سبز پخته شده یا خام (کلم، اسفناج)، گوجه فرنگی تازه و سیب زمینی، کدو تنبل، تمشک، و آناناس. ویتامین سی به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین \\\"سی\\\" شما را افزایش می دهد.

اشکال دیگر

شما می توانید هم از فرم طبیعی و هم فرم ساختگی ویتامین \\\"ٍی\\\" که اسید اسکوربیک نامیده میشود و به اشکال گوناگونی از مکمل ها وجود دارد، استفاده کنید شکل های رایج آن به صورت قرص، کپسول پودرهای کریستاله، قرص های جوشان و به شکل مایع وجود دارد. شما می توانید قرص های 25 میلی گرمی تا 100 گرمی را خریداری و استفاده کنید. در صورتی که اسید اسکوربیک معده شما را اذیت می کند. می توانید ویتامین «سی» است که ظاهراً بدن آن را بهتر جذب می کند. تستهای آزمایشگاهی نشان داده است که این مدعی حقیقت ندارد و ویتامین «سی» معمولی نیز به خوبی قابل جذب است.

نحوة مصرف

ویتامین «سی» در بدن ذخیره نمیشود، بنابراین باید به طور مرتب استفاده شود. بهترین روش مصرف مکمل ها همراه با غذا 2 تا 3 بار در روز با میزان مناسب است. میزان مجاز مصرف روزانة (RDA) ویتامین \\\"سی\\\" 60 میلی گرم برای بزرگسالان، 70 میلی گرم برای خانم های حامله، 95 میلی گرم برای زنان شیرده، 100 میلی گرم برای سیگاریها، 40 میلی گرم برای بچه های جوانتر و 50 میلی گرم برای بچه های بزرگتراست. بعضی از تحقیقات 250 تا 500 میلی گرم ویتامین \\\"سی\\\" 2 بار در روز براز بزرگسالان توصیه می کند تا بیشترین اثر را داشته باشد. در صورتی که مصرف بیشتر از 1000 میلی گرم در روز دارید قبل از مصر فبل پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاط

ویتامین سی\\\" سمی نیست. مصرف زیاد آن (بیشتر از 2000 میلی گرم روزانه) باعث اسهال نفخ و آشفتگی معده میشود.اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید قبل از مصرف ویتامین \\\"سی\\\" با پزشک مشورت کنید.

تداخل های احتمالی

ویتامین \\\"سی\\\" در بدن دارای اثرات زیر است:

· افزایش جذب آهن از غذا و مکمل های آهن یا مولتی ویتامین ها یا مکمل های معدنی.

· کاهش جذب مسن.

· ایجاد اختلال در آزمایش خون برای ویتامین ب-12. اگر شما آزمایش خون دارید و ویتامین «سی» زیادی مصرف کرده اید با پزشک مشورت کنید.

· تداخلی شیدی با هیچ دارو یا گیاهی در مورد این ویتامین شاخته نشده است.

· ویتامین «سی» به وسیله کبد برای سمیت زدایی داروها و دیگر مواد شیمیایی استفاده میشود. اگر شما داروی طبی به طور مرتب استفاده می کنید قبل از مصرف هرگونه مکمل ویتامینی با پزشک مشورت کنید

عنوان : ویتامین C کاربر :سمیه فارابی اصل

با سلام

با تشکر از شما به خاطر ارسال این مطلب مفید
دوستان در لینک زیر مطالب خوبی در این مورد خواهید یافت.




تعداد بازدید ها: 11985


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..