مقدمه
تناسب روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی با موسیقی آنقدر موزون و هماهنگ است که گوئی اگر انسان نبود موسیقی خلق نمی شد.
موسیقی لطافت خود را وامدار ابزارالات برقی و پیشرفته نمیداند صدای موزون و هم آهنگ پرندگان و ریزش و خروش آب رودخانه ها و موج دریاها و بسیاری از عناصر طبیعی بسیاربسیار در این زمینه تاثیر گذار بوده است .
دراین رشته ذوق هنری وجوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند و در هنرستان در سه گرایش نوازندگی ساز ایرانی، مبانی آهنگ سازی و نوازندگی ساز جهانی می توانید به عنوان هنرجو پدیرفته شوید. هنرجویان در طی دوران تحصیل با مبانی فیزیک صوت و آزمایشگاه، مبانی نظری و ساختارموسیقی ایرانی، تاریخ و ساختارموسیقی جهانی، سازشناسی ایران و جهان، هماهنگی عمومی و تخصصی، همراهی سازبا آواز ایرانی سرایش و تربیت شنوائی، پیانو عمومی- ساز دوم، آواز گروهی گروه نوازی. ارکستر موسیقی ملی/ جهانی، سازتخصصی ایرانی/ جهانی و آشنائی با شعر آشنا می شوند.
درسهای رشته
سال اول
| ردیف | نام | درس نظری | عملی
| 1 | آواز گروهی (1) | 1 | 0
| 2 | ادبیات فارسی (1) | 2 | 0
| 3 | ارکستر (1) | 0 | 2
| 4 | ارکستر موسیقی ایرانی (1) | 2 | 0
| 5 | اکستر موسیقی جهانی (1) | 0 | 2
| 6 | پیانو و ساز دوم (1) | 0 | 1
| 7 | تاریخ موسیقی جهانی (1) | 2 | 0
| 8 | تربیت بدنی (1) | 1 | 0
| 9 | تعیلمات دینی و قرآن (1) | 4 | 0
| 10 | ریاضی (1) | 4 | 0
| 11 | زبان خارجه (1) | 3 | 0
| 12 | زبان فارسی (1) | 2 | 0
| 13 | ساختار موسیقی ایران | 2 | 0
| 14 | ساختار موسیقی جهانی (1) | 2 | 0
| 15 | ساز تخصصی ایرانی (1) | 2 | 0
| 16 | ساز تخصصی جهانی (1) | 0 | 2
| 17 | ساز دوم (1) | 1 | 0
| 18 | سرایش و تربیت شنوایی (1) | 1 | 0
| 19 | عربی (1) | 2 | 0
| 20 | فیزیک صوت و آزمایشگاه | 0 | 3
| 21 | هماهنگی تخصصی (1) | 0 | 2 |
|
|
سال دوم
| ردیف | نام درس | نظری | عملی
| 1 | آمادگی دفاعی | 2 | 0
| 2 | آواز گروهی (2) | 2 | 0
| 3 | ادبیات فارسی (2) | 2 | 0
| 4 | ارکستر (2) | 0 | 2
| 5 | ارکستر موسیقی ایرانی (2) | 2 | 0
| 6 | اکستر موسیقی جهانی (2) | 0 | 2
| 7 | پیانو (2) | 0 | 1
| 8 | تاریخ موسیقی جهانی (2) | 2 | 0
| 9 | تربیت بدنی (2) | 1 | 0
| 10 | تعیلمات دینی و قرآن (2) | 3 | 0
| 11 | زبان خارجه (2) | 2 | 0
| 12 | زبان فارسی (2) | 2 | 0
| 13 | ساختار موسیقی جهانی (2) | 2 | 0
| 14 | ساز تخصصی ایرانی (2) | 2 | 0
| 15 | ساز تخصصی جهانی (2) | 0 | 2
| 16 | ساز دوم ویژه ساز ایرانی و ساز جهانی (2) | 2 | 0
| 17 | ساز شناسی جهانی (1) | 2 | 0
| 18 | سرایش و تربیت شنوایی (2) | 1 | 0
| 19 | عربی (1/2) | 1 | 0
| 20 | هماهنگی تخصصی (2) | 0 | 2
| 21 | هماهنگی عملی (1) | 0 | 2
| 22 | هماهنگی عمومی (1) | 0 | 2
| 23 | همراهی ساز با آواز ایرانی (1) | 1 | 0
| 24 | همنوازی با پیانو (1) | 0 | 1 |
|
|
سال سوم
| ردیف | نام درس | نظری | عملی
| 1 | آشنایی با شعر | 2 | 0
| 2 | آواز گروهی (3) | 2 | 0
| 3 | ارکستر (3) | 0 | 2
| 4 | ارکستر موسیقی ایرانی (3) | 2 | 0
| 5 | اکستر موسیقی جهانی (3) | 0 | 2
| 6 | پیانو (3) | 0 | 1
| 7 | تاریخ معاصر ایران | 2 | 0
| 8 | تاریخ موسیقی ایرانی (1) | 2 | 0
| 9 | تعیلمات دینی و قرآن (3) | 3 | 0
| 10 | جغرافیای عمومی و استان | 3 | 0
| 11 | ساز تخصصی ایرانی (3) | 2 | 0
| 12 | ساز تخصصی جهانی (3) | 0 | 2
| 13 | ساز دوم ویژه ساز ایرانی و ساز جهانی (3) | 2 | 0
| 14 | ساز شناسی ایرانی | 2 | 0
| 15 | ساز شناسی جهانی (2) | 2 | 0
| 16 | سرایش و تربیت شنوایی (3) | 1 | 0
| 17 | عربی (2/2) | 1 | 0
| 18 | مطالعات اجتماعی | 3 0 |
| 19 | هماهنگی تخصصی (3) | 0 | 2
| 20 | هماهنگی عملی (2) | 0 | 2
| 21 | هماهنگی عمومی (2) | 0 | 2
| 22 | همراهی ساز با آواز ایرانی (2) | 1 | 0
| 23 | همنوازی با پیانو (2) | 0 | 1 |
|
صنعت و بازار
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
مربی آموزشی
سازهای ایرانی و جهانی
فعالیت در کارگاه ساز سازی و ارزیاب ساز
مربی آموزشی
پیانو
فعالیت در استودیو های ضبط موسیقی
برنامه ریز و اجرا کننده ی موسیقی
فیلم
آفرینش سرود ها و آهنگ ها
آهنگ سازی
فعالیت در گروه کر به عنوان خواننده آواز گروهی
اجرای ارکستر
موسیقی به عنوان نوازنده یا سرپرست گروه
برنامه ریز و اجرا کننده ی صحنه های موسیقی (
تئاتر و
نمایش )
و.......