منو
 کاربر Online
917 کاربر online

رشته جریه راه آهن

تازه کردن چاپ
مهندسی و فن‌آوری > مهندسی > مهندسی مکانیک
(cached)



img/daneshnameh_up/d/d2/siejarie.jpg

مقدمه

باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است.
درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد.
مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی عمران، صنایع، مکانیک، برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است.
رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی لکوموتیو و واگن، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید.
این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد.
هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد.
طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند.
طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است .



سطوح رشته

ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 علم و صنعت *




درسهای رشته

ردیف نام درس ردیف نام درس
1 آزمایشگاه ترمودینامیک 2 آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
3 آزمایشگاه فیزیک 1 4 آزمایشگاه فیزیک 2
5 آزمایشگاه مبانی مهندسی برق 6 آزمایشگاه مقاومت مصالح
7 آزمایشگاه مکانیک سیالات 8 ارتعاشات مکانیکی
9 استاتیک 10 انتقال حرارت
11 برنامه سازی کامپیوتر 12 پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات
13 تاسیسات واگن و لکوموتیو 14 ترمودینامیک 1
15 ترمودینامیک 2 16 تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه ریلی
17 دینامیک 18 دینامیک حرکت قطارها
19 راه آهن برقی 20 ریاضی 1
21 ریاضی 2 22 ریاضی مهندسی
23 زبان تخصصی 24 سیستمهای اندازهگیری
25 سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی 26 شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر
27 شیمی عمومی 28 طراحی اجزاء 1
29 طراحی اجزاء 2 30 طراحی بوژی
31 طراحی ترمزهای قطار 32 طراحی سازه واگن و لکوموتیو
33 طراحی لکوموتیو 34 طراحی ماشینهای ریلی
35 طراحی موتورهای دیزل 36 طرح هندسی خط
37 علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن 38 فیزیک 1
39 فیزیک 2 40 مباحث ویژه الکتریکی
41 مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن 42 مبانی ماشینهای الکتریکی
43 مبانی مهندسی برق و الکترونیک 44 مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
45 مبانی سیر و حرکت قطار 46 محاسبات عددی
47 مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی 48 معادلات دیفرانسیل
49 مقاومت مصالح 1 50 مقاومت مصالح 2
51 مقررات عمومی حرکت 52 موتورهای احتراق داخلی
53 مکانیک سیالات 54 نقشه کشی صنعتی 1
55 کارآموزی 1 56 کارآموزی 2
57 کارگاه تخصصی واگن 58 کارگاه تخصصی لکوموتیو
59 کارگاه جوشکاری و ورقکاری 60 کارگاه ریختهگری
61 کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی 62 کنترل اتوماتیک




صنعت و بازار کار

فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات ناقله ریلی گردند از قبیل :

  • کارخانجات لکوموتیو سازی
  • کارخانجات واگنهای مسافری
  • کارخانجات واگنهای باری
  • کارخانجات واگن پارس
  • کارخانجات وابسته به صنایع مترو
  • کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
  • مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع فولاد مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..

تعداد بازدید ها: 19411


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..