منو
 صفحه های تصادفی
MAC
درخواست خاندان امام حسین علیه السلام از عمر بن سعد
تعصب ( 1916 )
موتاتورها
سیستم موس
اکلیل جنوبی «صورت فلکی»
گراف و طبقه بندی آن
گورکن
سندرم ترنر
نهان زادان آوندی
 کاربر Online
378 کاربر online

ذن

تازه کردن چاپ
فرهنگ > ورزش
(cached)

عکس پیدا نشد



ذن

ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر چشمه گرفته و وارد زبان انگلیسی شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد.

امروزه " ذن " به عنوان یک لغت ژاپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژاپنی و چینی و انگلیسی ، در بحر تفکر غوطه ور شدن و اندیشیدن است . " ذن " بر اثر برخورد جهان بینی " تائوئیستها " و " کنفومیونسیتها " با اصول " ماهایانا " پدید آمده و بنابر این ظهور و بروز تمایلات خیلی نزدیک به " ذن " را می توان پس از فراهم آمدن " سوتراهای بزرگ ماهایانا " در چین دید که این کار توست راهب و مدرس هند " کومباراجیوا " صورت گرفت .

تاریخچه ذن
درباره پیدا شدن و بنیان گذاری مکتب " ذن " داستان هایی گفته و نوشته شده که قویترین و قدیمی ترین آن داستان راهبی است بنام " بود هیدارما " که در میان شاگردان مکتب " ذن " چهره شاخصی داشته است .
با هم بیوگرافی بنیان گذار مکتب " ذن " را بصورت خلاصه می خوانیم:


img/daneshnameh_up/d/d9/zenmanminiator.jpg
اندازه اصلی تصویر 410×599 پیکسل


بیوگرافی (بود هیدارما)
بود هیدارما ، د رحدود سال 520 بعد از میلاد از هند وارد " کانتون " چین شد و به دربار امپراطوری بنام " وو " از لیانگ که هوادار و حامی پر و پا قرص " بودیسم " بود راه یافت ولی حکمت و فلسفه " بود هیدارما " و طرز برخورد شخصی و خالی از تشریفات او با امپراطور باعث گردید که امپراطور از او ناخرسند گردد و در نتیجه " بود هیدارما " کانتون را ترک گوید .
بود هیدارما پس از ترک کاخ امپراطور یکسره به صومعه ای در ایالت " وی " رفت و از آن تاریخ در انزوای خود خیره بر دیوار شده ، مدتی را سپری کرد تا آنکه در صومعه مریدی یافت بنام " هوئی کو " که بعد ها دومین پیشوای " ذن " در چین شد .
" بود هیدارما " هشتمین جانشین " بودا " است و ورود او از هند به چین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیوا " پیش از سال 400 و " بودی روسی " پس از سال 500 وارد چین شده بودند و " پارامارتا " در حدود همان سالیانی که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " لیانگ " بسر می بردند .


ورود ذن به ژاپن

مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" راهب "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و باشگاهها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های کیوتو و کاما کورا بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد .
آورنده این مکتب هم "دوژن" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت .
ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان سامورائی اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند .
img/daneshnameh_up/e/e9/123456.jpg

این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و رشد یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "زیست" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و اساس تهور و شجاعت " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از مرگ نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد .
" بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در فنون جنگی است و البته حضور و شرکت " ذن " در فرهنگ ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ورزش ، هنر ، معماری ، شعر ، نقاشی ، گلکاری ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند .
آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز تنفس صحیح ارزش فراوانی می دهند .
در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : تیر اندازی با کمان _ شمشیر زنی _ جوجیتسو که به عنوان راه های نهفته تجربه " ذن " می باشد .
هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند .
البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند .
پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، شاعر یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .


ذن نقطه کمال

مکتب ذن نه مذهب است نه فلسفه ، نه روانشناسی ، نه ریاضیات و نه هیچ نوع علم دیگر از این قبیل ... ذن نمونه ای است از آنچه بشر برای رهایی از قیود روحی و فکری و مغزی جستجو می کند و نمونه دیگری است از آنچه در هند و چین به عنوان طریقه رهاسازی از قید و بند ها شناخته شده است .
ذن چیزی است شبیه "تائوتیسم" _ دانتا _ و یوگا ولی هیچ کدام اینها نیز نیست . اصولا برای ذن تعریف صریح قطعی و مطلق نمی توان یافت . اما از لحاظ تاریخی می توان به ذن به عنوان سرانجام و نقطه کمال دور و دراز فرهنگ هندی و چینی نگریست .
ذن بیشتر چینی است تا هندی ...
این مکتب 12 قرن در فرهنگ چین ریشه دوانده و در فرهنگ ژاپنی نیز آفریننده ترین و بهترین نقش ها را ایفا کرده است.


مختصری از عقاید ذن گرایان

برای آنکه ذن را به خوبی بشناسیم باید از عقاید ذن گرایان هم بگوئیم :
ذن اعتقاد دارد که انسان باید همه چیز را بدون آنکه چیزی بد آنها بیفزاید یا از آنها کم نماید ، نگاه کند . یعنی اینکه همه چیز را بایستی بدون اینکه از خود ارزش بیشتر بدان بدهیم یا چیزی از ارزش آن کم نماییم نگاه کنیم . به عبارت دیگر انسان ذهن خود را بایستی چنان کند که عین واقعیت و حقیقت را ببیند و ارج و ارزش هایی را که بدان می چسبد ، دور بریزد .
در مکتب "ذن" دور کردن افکار چسبیده به ذهن و تمرکز ، اصل اساسی بشمار می آیند . در این مکتب همچنین به "زیستن در حال گسترده" توجه زیادی مبذول می گردد . معنی زیستن در حال گسترده هم این است توانائی در حس کردن زندگی در زمان حال یعنی یک توانائی و تسلط و قدرت که آدمی "حال" را حس کند و گذشته و آینده نتواند "زندگی حال" را تحت شعاع قرار دهد . از این هنر "ذن گرایان" و مکتب دیرینه ذن در علم روانشناسی و روانکاوی استفاده های شگفتی می شود و بلطف "زیستن در حال گسترده" بسیاری بیماران روانی مورد معالجه و درمان قرار می گیرند چرا که زیستن در حال گسترده به انسان اعم از بیمار و غیر بیمار آرامش می بخشد .
در مکتب "ذن" کار و کوشش و حرکت امری است کاملا ضروری و هنر جوی "ذن" یا "ذن گرا" و "رهرو" بایستی کار کند و از ریاضت کشی های آنچنانی خودداری و پرهیز نماید . در این مکتب استاد مقام والایی دارد و ایضا ارشاد و راهنمایی های استادان ... زیرا دست یابی به کمال "ذن" بدون استاد تقریبا امری است محال و غیر ممکن .
با وجود اینکه "ذن" را مکتب "تحول ناگهانی" توصیف کرده اند یعنی تحول انسانی در مکتب ذن به صورت یکدفعه و ناگهانی حادث می شود _ ولی باز هم ذن گرایان معتقد اند به مراحل لازمی هستند که شاگردان و رهرو مکتب ذن باید آن مراحل را طی نمایند .
از جمله این مراحل پاسخ دادن شاگردان به معما ها و سوالاتی است که استاد ذن مطرح می کند و رهرو و شاگرد وظیفه دارد که با تفکر در اطراف معما ها و مسائل مطروحه جواب کافی و وافی بدهد .


لینک های مرتبط





تعداد بازدید ها: 55701


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..