منو
 کاربر Online
719 کاربر online

حس خلاقیت و ابداع

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > مباحث تحقیقی
فرهنگ > الهیات
(cached)

یکی دیگر از گرایشها که گرایش چهارم است خلاقیت و ابداع است . این‏ گرایش در انسان هست که می‏خواهد خلق کند و بیافریند ، چیزی را که نبوده‏ است به وجود بیاورد . درست است که بشر برای رفع حوائج زندگیش هم به‏ کار صنعت و خلاقیت و ابداع پرداخته است ، ولی همین طور که علم ، هم‏ وسیله‏ای بوده برای زندگی و هم خودش برای انسان هدف بوده است خلاقیت‏ نیز چنین بوده است .

مسأله‏ای امروز مطرح است که آیا علم برای علم یا علم برای زندگی ؟


جوابش این است :

هر دو ، یعنی علم برای بشر ، هم به‏ اصطلاح طلبه‏ها مطلوب بالذات است و هم مطلوب بالغیر ، یعنی علم هم برای ذات خودش مطلوب است و هم برای آنکه وسیله‏ای‏ است برای حل مشکلات بشر . از آن جهت که علم و کشف حقیقت است مطلوب‏ بالذات است ، و از آن جهت که در عین حال قدرت است و توانایی و " توانا بود هر که دانا بود " و وسیله‏ای است برای حل مشکلات زندگی ، مطلوب بالغیر است .

خلاقیت نیز همین طور است . شما دانش آموزان ، بهتر تجربه‏ کرده‏اید و می‏دانید انسان وقتی چیزی را خلق و ایجاد می‏کنید چگونه به او سرور و فرح دست می‏دهد و احساس شخصیت به خودش می‏کند . وقتی چیزی را بسازد مسرور می‏شود .

می‏خواهد که یک چیز جدیدی به وجود آورده باشد . به طور کلی ابتکار در هر قسمتی ، خودش خلق‏ است . افرادی را شما می‏گویید اینها ابتکار دارند . مثلا می‏گویید که در کار معلمی ، فلان شخص ابتکار دارد ، یعنی روشی را خلق می‏کند .

img/daneshnameh_up/8/87/_ggttqq_work3.gif

افراد دیگر ممکن است تابع و مقلد باشند ، یعنی روشهای دیگران را تقلید و پیروی‏ می‏کنند ، ولی بعضی از افراد این قدرت را دارند که می‏توانند روش‏ بیافرینند . به طور کلی در طرحهای اجتماعی ، طرحهای مملکت داری ، طرحهای‏ شهرسازی ، در اموری که مثلا یک شهرداری باید طرح و ابتکار داشته باشد ، در برنامه ریزی‏ها و تألیف کتابها برخی مبتکرند و برخی مقلد .

می‏بینید خیلی از کتابها صرفا جنبه تقلیدی دارد . مثل معروف ، می‏گویند : " کتابهای چاپی را خطی می‏کنند ، دو مرتبه خطیها را چاپی می‏کنند " یعنی‏ حرفهایی را که از کتابهای چاپی گرفته‏اند می‏نویسند و دوباره می‏دهند به‏ چاپ . بدیهی است که در این کار ابتکار نیست . ولی افرادی هستند که کتابهایشان‏ ابتکار است ، خلق و آفرینندگی است ، و این تمایل در هر انسانی هست که‏ می‏خواهد آفریننده باشد .

از اینها بالاتر در نظریه‏هاست . یک کسی یک نظریه خلق می‏کند ، بعد آن‏ را اثبات می‏کند و بعد دیگران نظریه او را می‏پذیرند . این خودش یک‏ نوع قدرت و خلق است .

مثل آن کسی که " حرکت جوهریه " را به عنوان‏ یک نظریه خلق کرد و بعد اثبات کرد و دیگران پیروی می‏کنند .

البته این‏ را هم توجه دارید که در بعضی امور دو سه مقوله با همدیگر توأم می‏شوند ، مثلا کسی که شعری ابتکار می‏کند و مبتکر در شعر است ، مثل حافظ ، در آن‏ واحد دو کار کرده است ، یکی اینکه چیزی را " خلق " کرده یعنی آن حس‏ خلاقیت خودش را ارضاء کرده ، و دیگر آنکه یک " زیبا " آفریده است‏ یک شعر زیبا یعنی آن حس زیبایی را ارضاء کرده است ، و ممکن است حس‏ حقیقت جویی هم با آن ارضاء شده است . منافات ندارد که یک شی‏ء در آن‏ واحد از چند مقوله شمرده شود .



منبع : کتاب فطرت
نویسنده : شهید مرتضی مطهری
صفحه :82


تعداد بازدید ها: 10359


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..