منو
 صفحه های تصادفی
اعتدال و میانه روی در عبادت
بی اشتهایی
تیره گربه سانان
فضاپیمای روسی میر
تبری از دشمنان اهلبیت
جهان چهاربعدی
بحث قرائت هاى مختلف از دین
فتح روم پس از کشته شدن سفیانی
یورش سه ساله تیمور به ایران
سیره یکسان امام علی علیه السلام با پیامبر اکرم
 کاربر Online
536 کاربر online

جریانات عمده فکرى تاثیر گذار در جهان اسلام از غرب

تازه کردن چاپ
(cached)

در میان روشنفکران مسلمان سه جریان عمده تحت تاثیر فرهنگ و تمدن غرب به وجود آمده و همواره سبب ساز مناظرات متفکران شده است. این سه جریان عبارتند از:


که تحت تاثیر آموزه‏هاى مارک و برخى دیگر، در میان بسیارى ‏از جوامع، براى رهایى از وضع نامطلوب گسترش یافته که البته با اثبات تاریخى عدم ‏کارایى آن، جاذبه خود را از دست داده است.


این دو جریان هم‏سو، در ابتدا بیشتر در ابعاد سیاسى، اجتماعى و دینی آن تبلیغ مى‏شود و هم ‏اکنون علاوه بر آن به برخى از ابعاد فلسفى و فرهنگى نیز گسترش یافته است.


که تحت تاثیر تفکر فیلسوف مشهور آلمانی، «مارتین‏هایدگر» شکل گرفته و اکنون در پاره‏اى از اندیشه‏ها رسوخ کرده است.

تاثیرات نامطلوب این جریانات فکری


ویژگى مشترک دو جریان اخیر یعنی لیبرالیسم، پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم، اعتقاد به تعارض میان عقل و وحى و مخالفت ‏با ابعاد عقلانى و استدلالى مکتب ‏اسلامى است که به بنیاد اعتقادی اسلام از دو سو تهاجم کرده است طرفداران ‏پوزیتویسم، توجه به عالم حس‏ و ماده را بنیاد تفکر و تفسیر جهان هستی و دین‏ اسلام قرار مى‏دهند و ابعاد غیر مادى اسلام را تا سرحد مسایل طبیعى و حسى‏ تنزل مى‏دهند. گروه معتقد به تفکر اگزیستانسیالیستی با بینشى نامتعادل کلیه ابعاد مادى، حسى ‏و علمى تفکر و تمدن اسلامی را به فراموشى مى‏ سپارند و به نوعى عرفان فاقد سلوک و عمل و کاملا نظرى و متناقض و توهم‏انگیز مبادرت مى‏ورزند. از این رو درعرصه عمل و در مواجهه با مسایلى همچون توسعه و صنعت دچار تشتت و درماندگى مى‏شوند. برخى از روشنفکران معتقد به فلسفه‏هاى تحلیلى و پوزیتویستی با طرح فلسفه ‏دین‏ و کلام جدید سعى در تحمیل فرهنگ مسیحى درآمیخته با تفکرات مادی، بر جهان اسلام دارند و تلاش‏ بسیار مى‏کنند تا اثبات کنند که اسلام همانند مسحیت در عصر جدید به تصحیح و تکمیل نقائص، نیاز دارد. پاره‏اى دیگر از این مرحله نیز بالا رفته و ادعا مى‏ کنند که اساسا حقیقت ادیان را حتی پیامبران نیز ، جدای از محدودیت فکرى بشرى خویش ، در نیافته‏اند، چه ‏رسد به انسان‏هاى عادى. از این رو حقیقت دین را غیر قابل شناخت واقعى و دسترسى مى‏دانند.این گروه با سرایت دادن اندیشه نسبیت‏ به دایره فهم دین‏ اسلام مساله اعتقاد به اسلام را امرى کاملا نسبی و در نتیجه شخصى اعلام مى ‏کنندو قایل به جدایى دین و سیاست مى‏شوند.

منابع

  • ایان باربور، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهى، ص 152 تا 278
  • دکتر میر شمس‏ الدین ادیب سلطانى، در رساله عمومى ‏
  • محمدعلى فروغى ، سیرحکمت در اروپا، ص 15 به بعد



تعداد بازدید ها: 7763


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..