منو
 صفحه های تصادفی
گلابی از بهشت
رشته ساختمان های بتونی
حمام آفتاب
بیسموتینیت
حرکت با توپ
آلکسی دوتوکویل
کیزریت
امام حسین علیه السلام و تفسیر آیه 6و7 سوره نازعات
تولی و تبری
کانسارهای اورانیوم
 کاربر Online
224 کاربر online

تولید انبوه

تازه کردن چاپ
(cached)

طراحان و سازمانهایی که آنها را استخدام می کنند، طراحی را تهیه اشکال کالاهای منفرد یا مجموعه ای از کالاهای به هم پیوسته می دانند. از طرف دیگر، مصرف کنندگان، به طراحی از این لحاظ که اثر یک طراح یا محصول یک شرکت است نمی نگرند، بلکه به نظر آنها طراحی یعنی ایجاد تنوع در محصولات، به طوری که کارکرد و قیمت آنها گوناگون شود و به مشتری امکان دهد از بین انواع مختلف کالا ، آنچه را برایش مطلوب تر است انتخاب کند.
دو تحول مرتبط با هم باعث شد که امکان انتخاب برای مصرف کنندگان به طور چشمگیری افزایش یابد . اول فراهم بودن حجم محصولات فراوان و بسیار متنوع برای کاربردهای گوناگون که و دوم افزایش قدرت خرید مردم.
تولید انبوه در ایالات متحده بر پذیرش این اصل استوار بود که اکثر مردم حق دارند به محصولات تولید شده دست یابند. البته نفع شخصی مطمئناً انگیزه مهمی به شمار می رفت، اما اغلب با نوعی آرمانگرایی دموکراتیک توام بود که هر چند گاهی غیر متعارف بود نباید آن را دست کم گرفت. در گزارشی که سازمان تحقیقاتی « برنامه ریزی سیاسی و اقتصادی » در سال 1945 در مورد تولید وسایل خانگی در بریتانیا تهیه کرد، به این خصلت واقعاً امریکایی اشاره شده است. البته از علل آن که ریشه در ارزش های اجتماعی داشت ذکری به میان نیامده است. در این گزارش چنین اظهارنظر شده است: « اگر توجه خود را به محصولاتی معطوف کنیم که در ایالات متحده تقاضای زیادی برای آن وجود دارد، اما در این کشور (بریتانیا) تقاضا برای آن کم است، متوجه خواهیم شد که در ایالات متحده افراد کم درآمد بیشتری آنها را خریداری می کنند حال آنکه اینجا اینطور نیست. بنابراین اتخاذ روش های تولید انبوه در ایالات متحده به منظور عرضه یک محصول کارآمد و ارزان منعکس کننده نگرش اقتصادی اساساً متفاوتی است که می توان آن را تقریباً در تمام حوزه های عمده تولید صنعتی یافت. این وضع با شیوه معمول بریتانیاییها در اختصاص وسایل گرانبها تر به قشرهای پردرآمدتر کاملاً در تضاد بود. وضع در بقیه کشورهای اروپایی نیز بر همین منوال بود.

به دنبال رواج وسیع تولید انبوه، شکل صرفاً ظاهری کالا مهمترین عامل برای جلب نظر مشتریان محسوب شد. این امر با کوچکتر شدن بخش های مکانیکی دستگاهها تسهیل شد تا آن اندازه که وجود این بخش ها تاثیر مهمی در شکل دستگاه نداشت و باعث تضعیف این استدلال شد که شکل باید منعکس کننده کارکرد مکانیکی باشد. به این ترتیب امکانات بیشتری برای تزیین پوشش یا بدنه محصولات فراهم شد. امکانات بالقوه زیبایی شناختی، مواد جدید و افزایش طیف رنگ ها و مواد تزیین شده به وسیله تحقیقات شیمیایی واستخراج و ذوب فلزات نیز به گسترش این روند انجامید.

استفاده از روش های تولید انبوه برای تولید لوازم و دستگاههای خانگی ، و به کارگیری وسیع آلات ماشینی در منازل، موجب تغییراتی در فرم سنتی و ایجاد شکل های جدید شد. طراحان برای تهیه اشکال جدید روز به روز بیشتر درگیر پرداختن به جذابیت ظاهری می شدند. این تغییرات در کار، زندگی و شیوه خانه داری تاثیر فزاینده ای داشت.

یکی از اساسی ترین تغییرات در طول دویست سال گذشته در زمینه منابع انرژی و سوخت بوده است. آتش روباز طی قرن ها ، وسیله پخت و پز ، گرمازایی و اغلب روشنایی بود. به کارگیری گاز شهری در اوایل قرن نوزدهم، استفاده از انرژی را از منبع تولید آن جدا کرد و امکان گوناگونی بیشتر اشکال و تنوع صور استفاده از انرژی را فراهم ساخت. لوازم پخت و پز و گرما زا بتدریج از هم جدا شدند و برای هر یک ، اشکال مخصوصی ایجاد شد این روند در اوایل قرن بیستم ، با گسترش تولید نیروی برق سرعت بیشتری یافت.


مطالب مرتبط:


تعداد بازدید ها: 26585


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..