منو
 صفحه های تصادفی
امام باقر علیه السلام و استدلال بر اینکه حسنین فرزندان پیامبرند
آزمایش پلیمریزاسیون زنجیری متیل متاکریلات
پلانکتون
آگاهی امام هادی علیه السلام از سؤال ذهنی اصحاب
حرکت شتابدار
سیاستهای هجومی شیطان
آزمایش تشدید آونگ ها-1
تیره آکتینیدیاسه
سنجرشاه
اسمز
 کاربر Online
503 کاربر online

تقدس یا قدسیت در ادیان

تازه کردن چاپ
(cached)

یکی از عناصر مشترک ادیان موضوع « قدسیت ‏» است; یعنى آنچه مورد پرستش قرار مى‏گیرد، از ویژگى قدسیت ‏برخوردار است.

عده‏اى از دین‏شناسان غربى ، قدسیت را عنصر مشترک ادیان دانسته‏اند و مقصود آنان‏از دین، اصطلاح و کاربرد عام آن که شامل هر ایدئولوژى و مرام زندگى شود، نیست، بلکه اصطلاح و کاربرد خاص آن است ‏یعنى آداب و مراسم زندگى همراه با عبادت وپرستش .

چنان که سودربلوم، متکلم و دین‏شناس سوئدى‏ گفته است:

  • مفهوم قدسى یا قدسیت مفهوم کلیدى دین است و حتى از مفهوم خدا هم فراتر مى‏رود;زیرا ممکن است دینى بدون مفهوم خدا وجود داشته باشد، ولى هیچ دینى بدون تمایزبین قدسى و دنیوى وجود ندارد.

رودولف اتو متکلم‏و دین‏پژوه آلمانى نیز، طرفدار این نظریه است، و کتابى به نام مفهوم امر قدسى ‏تالیف کرد.
از طرفداران نامدار این نظریه، میرچاالیاده رومانیایى (19861907)، مورخ معروف ادیان و مفسر نهادهاى دینی است.

به نظر وى، قدسى و دنیوى دووجه از بودن در جهان است و همواره تلاش انسان دین ورز براى فرا رفتن از جهان‏غیرقدسى یا دنیوى به مدد تجربه کردن جهان فرا انسانى ارزش‏هاى متعال است.

  • وى تصریح کرده است که خصلت قدسى، گوهر یگانه پدیده مذهبى است و نمى‏توان آن رابا مقیاس‏هاى فیزیولوژى، روان‏شناسى، جامعه‏شناسى و غیر آن مطالعه کرد، و نیزیادآور شده است که توتم‏پرستى ، بت ‏پرستى ، پرستش طبیعت‏ یا ارواح و نیز پرستش‏ شیاطین و خدایان و سرانجام پرستش خداى یگانه، تجلیات گوناگون قداست مى‏باشند.

بیشتر مطالعه کنید



تعداد بازدید ها: 9043


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..