منو
 صفحه های تصادفی
نجمه خاتون
اریسته
مدیریت تکنولوژی
تاریخ حقوق تجارت ایران
اعداد فیبوناچی
فاخته تکزاسی
حضرت مهدی ع در قرآن - بقره : 2
امام حسین
ادم ریه
آزمایش‌های مربوط به انرژی مکانیکی و ماشین ها
 کاربر Online
732 کاربر online

تفاوت قیام مهدی با قیام های مادی

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > حوادث تاریخی
(cached)

img/daneshnameh_up/5/51/mahdi10.jpg

هر دو می جنگند اما...


در منطق مارکسیسم جنگ و مبارزه همیشه بین نو و کهنه در می گیرد و همیشه این نو است که در برابر کهنه قیام می کند و آن را بر می اندازد و سپس خود کهنه می شود تا نویی دیگر آن را بر اندازد.

نو و کهنه در منطق دیالکتیک، مفهوم نسلی ندارد، مقصود از صف آرایی نو و کهنه در برابر یکدیگر صف آرایی نسل جوان در برابر نسل قبل از خود نیست که نسل جوان الزاماً در جبهه انقلابی و نسل کهنه در جبهه محافظه کار قرار گیرد.

همچنانکه مفهوم فرهنگی ندارد، یعنی مقصود طبقه تحصیل کرده و با سواد در مقابل طبقه بی سواد و درس نخوانده نیست، بلکه صرفاً مفهوم اقتصادی و طبقاتی دارد.

طبقه کهنه یعنی طبقه وابسته به وضع موجود و منتفع از آنچه هست و طبقه نو یعنی طبقه ناراضی از وضع موجود و الهام گیر از ابزار تولیدی جدید که وضع موجود را به زیان خویش می بیند و طرفدار دگرگونی روبنای اجتماع است.

به تعبیر دیگر: نو و کهنه یعنی، روشنفکر و تاریک اندیش. روشنفکری و تاریک اندیشی مقوله ای غیر از مقوله دانش و بی دانشی است و روشنفکر کسی است که از آگاهی ویژه ای در جهت تکامل اجتماعی برخوردار است.

خودآگاهی اجتماعی از مختصات طبقه محروم و ناراضی و طرفدار دگرگونی وضع موجود است، یعنی روشنفکری و تاریک اندیشی ریشه طبقاتی دارد، طبقه مرفه و برخوردار الزاماً تاریک اندیش و گذشته گرا و سنت گرا و دارای تفکر محافظه کارانه است و طبقه رنجبر و زحمت کش جبراً روشنفکر و دارای تفکر انقلابی و آینده گراست.

پایگاه خاص طبقاتی است که الهام بخش روشنفکری است نه درس و کلاس و معلم و کتاب و لابراتوار.

انسان بینش و وجدان اجتماعی خویش را از شرایط محیط اجتماعی و موفقیت طبقاتی خود الهام طبقه مرفه و منتفع از وضع موجود قهراً و جبراً جامعه الفکر می گردد و طبقه استثمار شده جبراً محرک اندیشه پیدا می کند و این امری جدا از فرهنگ و سواد داشتن و نداشتن است.

حرکات تکامل اجتماع غالباً از ناحیه گروهها و طبقاتی است که از سواد و معلومات کافی بی بهره اند ولی به حکم وضع طبقاتی روشنفکرند.

پس ملاک حق و باطل در منطق دیالکتیک فقط نارضایتی از وضع موجود است اما در اسلام و شیعه یک ایده آل به نام و یک منطق و یک میزان راهبر انقلاب است.

منبع:قیام و انقلاب مهدی؛مرتضی مطهری


تعداد بازدید ها: 8471


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..