منو
 صفحه های تصادفی
استقرار مشروطه و احمد شاه
تجانس
امام علی علیه السلام و فرماندهی لشگر برای حمله به معاویه
زندگی امامان بر اساس دستور الهی
توجه به تفاوت‌های فردی در آموزش کلاسی
اثر جو در تابش خورشید
ویژگی های دینی معاویه
حس تعادل
صدپایان و هزار پایان
نحوه کنترل هیجانات شدید
 کاربر Online
658 کاربر online

تفاوت زاهد و راهب

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > اصطلاحات
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
(cached)

زاهد و راهب هر دو از تنعم و لذت گرایی دوری می جویند، ولی راهب از جامعه و تعهدات و مسئولیتهای اجتماعی می گریزد و آنها را جزء امور پست دنیایی می شمارد و به صومعه و دیر و دامن کوه پناه می برد.

img/daneshnameh_up/6/6c/p14-2.jpg

راستی معنای حقیقی زهد چیست؟


اما زاهد به جامعه و ملاکهای آن و ایده های آن و مسئولیتها و تعهدات آن روی می آورد. زاهد و راهب هر دو آخرت گرایند، اما زاهد آخرت گرای جامعه گرا است و راهب آخرت گرای جامعه گریز است. در لذت گریزی هم این دو در یک حد نیستند. راهب سلامت و نظافت و قوت و انتخاب همسر و تولید فرزند را تحقیر می کند اما زاهد حفظ سلامت و رعایت نظافت و برخورداری از همسر و فرزند را جزء وظیفه می شمارد.

زاهد و راهب هر دو تارک دنیا هستند اما دنیایی که زاهد آن را رها می کند سرگرم شدن و تنعم و تجمل و تمتعات و این امور را کمال مطلوب و نهایت آرزو دانستن است ولی دنیایی که راهب ترک می کند کار، فعالیت، تعهدات و مسئولیتهای اجتماعی است.

این است که زهد زاهد برخلاف رهبانیت راهب در متن زندگی و در بطن روابط اجتماعی است و نه تنها با تعهد و مسئولیت اجتماعی و جامعه گرایی منافات ندارد بلکه وسیله بسیار مناسبی است برای خوب از عهده مسئولیتها برآمدن.

تفاوت روشن زاهد و راهب از دو جهان بینی مختلف ناشی می شود:


از نظر راهب جهان دنیا و آخرت دو جهان کاملاً از یکدیگر جدا و بی ارتباط به یکدیگرند حساب سعادت جهان دنیا نیز از حساب سعادت آخرت کاملاً جداست بلکه متضاد با یکدیگرند و غیر قابل جمع. طبعاً کار مؤثر در سعادت دنیا نیز از کار مؤثر در سعادت آخرت مجزا است و به عبارت دیگر وسایل سعادت دنیا با وسائل سعادت آخرت مغایر و مباین است. امکان ندارد یک کار و یک چیز هم وسیله سعادت دنیا باشد و هم وسیله سعادت آخرت.

ولی در جهان بینی زاهد دنیا و آخرت به یکدیگر پیوسته اند. دنیا مزرعه آخرت است از نظر زاهد آنچه به زندگی این جهان سامان می بخشد، موجب رونق و صفا و امنیت و آسایش آن می گردد، این است که ملاکهای اخروی و آن جهانی وارد زندگی این جهانی شود و آنچه مایه و پایه سعادت آن جهانی است این است که تعهدات و مسئولیتهای این جهانی خوب انجام شود و با ایمان و پاکی و طهارت و تقوا توأم باشد.


حقیقت این است که فلسفه زهد زاهد و رهبانیت راهب کاملاً مغایر یکدیگر است، اساساً رهبانیت تحریف و انحرافی است که افراد بشر از روی جهالت یا اغراض سوء در زمینه تعلیمات زهدگرایانه انبیاء ایجاد کرده اند.



منبع:سیری در نهج البلاغه؛مرتضی مطهری


تعداد بازدید ها: 15101


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..