منو
 کاربر Online
1758 کاربر online

تعصب ( 1916 )

تازه کردن چاپ
فرهنگ > هنر > سینما و تلویزیون
(cached)


img/daneshnameh_up/b/b8/cinema.gif


تعصب ( 1916 - Intolerance )

img/daneshnameh_up/4/43/intolerance2.jpg
عوامل و دست اندرکاران فیلم

کارگردان : دیوید وارک گریفیث.
فیلم نامه نویس : دیوید وارک گریفیث.
مدیر فیلم برداری : جی.دبلیو.بیتزر.
تدوین : دیوید وارک گریفیث ، جیمز اسمیت ، رز اسمیت.
کارگردان هنری : والتر.ال.هال.
آهنگ ساز : کارل دیویس.
بازیگران : می مارش ، رابرت هارون ، ورا لوئیس ، اف.ای.ترنر ، سام دی گرس و...


مشخصات فیلم
ژانر : درام ، تارخی.
مدت زمان فیلم : 163 دقیقه.
نوع فیلم : سیاه و سفید.
کشور : آمریکا .


خلاصه داستان فیلم

در آغاز فیلم این نوشته بر پرده ظاهر می شود :
« هر یک از داستان ها نشان می دهد که چگونه نفرت و تعصب در طول اعصار ، علیه عشق و صداقت جنگیده اند.»
فیلم چهار داستان متفاوت را دنبال می کند: زندگی مسیح و مصلوب شدنش در یهودیه ، دوران تسخیر بابل توسط کوروش ( پادشاه ایرانی ) ، قتل عام فرانسویان پروتستان در قرن شانزدهم در روز برتولمای مقدس ( یکی از حواریون مسیح ) و داستان آخر که در زمان معاصر رخ می دهد و در آن یک نگهبان در جریان یک اعتصاب برای افزایش دستمزد ، نوزده تن از کارگران کارخانه را می کشد.


درباره فیلم
حملات به فیلم تولد یک ملت (The Birth Of A Nation) ادامه داشت و اتهام تعصب نژادی دیوید وارک گریفیث ( David Wark Griffith ) را به سختی رنجانده بود. گریفیث در پاسخ به این اتهامات در بیانیه ای تحت عنوان ظهور و سقوط آزادی بیان چنین گفت :

« اعتبار و آزادی بیان و نشر … تا پیش از تصاویر متحرک در این کشور دست نخورده مانده بود ، و تعصب بر علیه این هنر نو بهانه ای برای تعدی بر آزادی شد. … تعصب ریشه همه ممیزی هاست ، که ژاندارک را قزبانی کرد و… »

با ادامه دار شدن شماتت ها ، گریفیث تصمیم گرفت که یک جدول سینمایی گسترده بر ضد« تعصب » به راه اندازد. به ادعای برخی از تحلیل گران در واقع فیلم تعصب دفاعیه ای بود که گریفیث با آن حق ساختن تولد یک ملت را برای خود توجیه می کرد.

تولید فیلم

گریفیث بلافاصله پس از پخش فیلم تولد یک ملت به ساخت یک ملودرام ساده به نام مادر و قانون ( Mother And The Law ) پرداخت. این فیلم نسبتا کم هزینه ، حادثه ای واقعی و معاصر را روایت می کرد که در جریان اعتصاب در یک کارخانه رخ می داد. این فیلم در حال اتمام بود که گریفیث به این فکر افتاد ، آن را با سه داستان دیگر ادغام کند و یک فیلم عظیم حماسی درباره تعصب در طی اعصار مختلف تاریخ بسازد.

این طرح بسیار پرهزینه و بسیار بلندپروازانه تر از تولد یک ملت بود، اما موفقیت مالی تولد یک ملت اعتبار گریفیث را چنان بالا برده بود که هیچ طرحی هر قدر عظیم برای او بزرگ نمی نمود.

گریفیث بعد از جدا شدن از کمپانی میو چوآل ( Mutual Film ) ، با هری ایتکن ( Harry E. Aitken) ، تهیه کننده آثارش ، و مک سنت شرکت ترای انگل (Triangle Film Corporation ) را تشکیل داده بودند. اما این شرکت کوچکتر از آن بود که بتواند از پس هزینه های این فیلم برآید. اما ایتکن با ادغام در شرکت وارک ( Wark Production Corporation )، بودجه مورد نظر را تامین کرد.

گریفیث قصد داشت که تمام صحنه های تاریخی را به زیبایی بازسازی کند و برای این کار از هیچ هزینه ای دریغ نمی کرد. لازم بود که شهر های بابل ، اورشلیم ، پاریس و نیویورک بازسازی شوند. طراح تولید فیلم ، والتر.و.هال ( Walter W. Hall ) بود. گریفیث و هال برای بازسازی صحنه های تاریخی به موزه های بسیاری رفتند ، فیلم های عظیم ایتالیایی را بارها تماشا کردند و از معماران ایتالیایی کمک گرفتند. آنها برای دوره های تاریخی فیلم باشکوه ترین دکورها را در اندازه های واقعی ، در زمینی به مساحت 40000 متر مربع و ارتفاع تقریبی 30 متر ساختند. img/daneshnameh_up/f/f3/Intolerance1.jpg
شصت بازیگر اصلی و هزاران سیاهی لشگر برای ایفای نقش در نظر گرفته شده بودند. گریفیث برای کارگردانی این فیلم هشت دستیار داشت ( برای تولد یک ملت یک دستیار داشت ). در واقع گریفیث برای فیلم جدیدش ، تعصب ، که تعصب زیادی نیز نسبت به آن داشت از هیچ دست و دلبازی دریغ نمی کرد. اما سرانجام این زیاده روی های بی سابقه شرکای مالی گریفیث را به وحشت انداخت و آنها حمایت های مالی خود را محدود کردند ، لذا گریفیث ناچار شد بخشی از سود فیلم تولد یک ملت را به فیلم تزریق کند تا آن را به سامان برساند. تعصب سرانجام با خیل کثیر عوامل و آن دکورهای عظیم و باشکوه بعد از نزدیک به دو سال ساخته شد. هزینه فیلم نیز به رقم سرسام آور 1900000 دلار رسید ( البته روایت ها در این مورد متغیر است ). اگر این فیلم موفقیتی را که گریفیث انتظار داشت به دست می آورد ، ثروتمند ترین مرد هالیوود می شد ، اما ...

پخش فیلم

پس از تدوین اولیه ، زمان فیلم به هشت ساعت رسید. گریفیث که بسیار از نتیجه کار راضی بود ، قصد داشت فیلم را در دو قسمت چهار ساعتی در دو شب پشت سر هم پخش کند ، اما اغلب سینماها حاضر به نشان دادن فیلمی چنین طولانی نبودند ، به همین خاطر گریفیث نیز از این کار منصرف شد و زمان فیلم را به حدود سه ساعت و نیم کاهش داد. فروش اندک فیلم نشان داد که تعصب شکست خورده است. در سال 1919 ، گریفیث فیلم را تحت دو نام مادر و قانون و سقوط بابل ( The Fall Of Babylon ) برای پخش دوباره تدوین کرد تا شاید زیان های خود را جبران کند. این تمهید برای نجات سرمایه عظیم گریفیث توفیق اندکی به دست آورد و چاره ساز نبود.

شاید علت شکست تعصب در نزد عموم ، زمان بیش از حد طولانی فیلم ، داستان عمیق و نوع روایت پیچیده آن باشد. در واقع برای تماشاگران سال 1916 ، که اهمیت جندانی به اندیشه پردازی در سینما نمی دادند و به دیدن داستان های سرراست و ساده عادت کرده بودند ، تعصب فیلمی افراطی ، بسیار بزرگ ، بسیار پیچیده ، بسیار جدی و بسیار رسمی و تشریفاتی می نمود. میلیون ها تماشاگری که با دیدن فیلم تولد یک ملت شگفت زده شده بودند احتمالا از گریفیث انتظار داشتند که حماسه بعدی او نیز همان احساس و حرارت فیلم قبلی را در آنها ایجاد کند. از طرفی تعصب در زمانی به روی پرده رفت که آمریکا خود را برای وارد شدن به جنگ جهانی اول آماده می کرد و حال و هوای جنگ طلبانه کشور را در برگرفته بود. در این وضعیت ، تعصب با وجود صحنه های آشکارا جنگ طلبانه ، فیلمی ضد جنگ تلقی شد ، به همین خاطر بسیاری از شهرهای آمریکا نمایش آن را ممنوع و یا آن را سانسور کردند.


ویژگی ها وتاثیرات فیلم

img/daneshnameh_up/6/6b/Intolerance3.jpg
گریفیث در تعصب ، انقلابی در عرصه روایت داستان به پا کرد. او خود در مصاحبه ای درباره تعصب گفته است :

« داستان ها همچون جریان جویباری آغاز می شوند که گویی از فراز تپه ای دیده می شوند. ابتدا هر یک از جویبارها آهسته و آرام مسیر خود را طی می کند ، اما با پیشرفت داستان به تدریج و با سرعتی افزاینده به یکدیگر نزدیک و نزدیک تر می شوند تا در آخرین صحنه ، همگی در رودخانه عظیمی که بیانگر شوری قوی است در هم می آمیزند. »

گریفیث به ناگاه از داستانی به داستان دیگر می رود. او با برش نماها این چهار داستان را در هم می بافد و در ادامه با شتاب دادن به این برش نماها به تدریج به ضرباهنگی فزاینده دست می یابد. او گاهی در جهت یکپارچگی بیشتر دیدگاه خود از طبیعت انسان ، از نشانه ها و گفتار سمبولیک استفاده می کند. مانند صحنه ای که در آن مادری در حال تکان دادن یک گهواره است و این کلمات بر پرده ظاهر می شود :
« امروز چون دیروز ، گهواره ای تا ابد تکان می خورد ، شور و عواطف انسانی را جاودانه باز می آورد ، همان شادی ها و همان غم ها را .»
این صحنه در واقع صحنه ای واسط است که بخش های چهارگانه فیلم را به هم مربوط می کند و تمثیلی از ادامه حیات انسان بر روی زمین است.

گریفیث چه در شیوه های بیان روایی و چه در شیوه های بیان تصویری سال ها پیش از زمان خود بود. او در فیلم تعصب نوعی تدوین القایی ( القای غیر مستقیم معنا ) را تمرین کرد که یک دهه بعد در مکتب مونتاژ شوروی ، توسط آیزنشتاین و هم عصرانش کامل شد. همچنین گریفیث دست به تلطیف جلوه های بصری پیشین کرد (که خود از پیشگامان استفاده از آنها بود ) و همچنین راهکارهای جدیدی را به کار بست ، که همه آنها بعدها جزء قوانین و قواعد فیلم سازی شدند. در تعصب ما شاهد انقلابی در تدوین تداوم ، استفاده گسترده از کلوزاپ ( نمای درشت)، حرکت های افقی 360 درجه دوربین ، تراولینگ (نماهای همراه) و… هستیم.







تعداد بازدید ها: 25422


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..