منو
 کاربر Online
615 کاربر online

ترک عادت سیگار

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی ادراک
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی مرضی
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی اجتماعی
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی فیزیولوژیک
(cached)

مقدمه

مایلید بیشتر زندگی کنید؟ اگر سیگاری هستید، قطعا می‌توانید چندین سال به طول عمرتان اضافه کنید، آنهم فقط با انجام یک کار ، پاکت سیگارتان را به درون سطل زباله بیاندازید و دیگر هیچوقت سیگار نخرید. به احتمال زیاد ، خودتان نیز این را می‌دانید. همه آگهی‌ها ، همه پاکت‌های سیگار ، حاوی آن هشدارهای رک و صریح هستند که چگونه تنباکو از راه‌های گوناگون و بسیار ناخوشایند باعث مرگ انسان می‌شود. ترک سیگار زندگی طولانی‌تر و بهتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. ولی گفتن این کار از انجام دادنش آسانتر است.



تصویر

قاتلی به نام سیگار

به گفته ریچارد اچ. کارمونا که همزمان با انتشار گزارش این سازمان در سال 2004 درباره خطرات سیگار ایراد شد، سمهای موجود در دود سیگار به تمام نقاط بدن که خون در آن جریان دارد منتقل می‌شوند. او اظهار داشت، امیدوارم این اطلاعات جدید باعث ایجاد انگیزه بیشتری در افراد سیگاری جهت ترک سیگار شود و جوانان را نیز متقاعد سازد از همان ابتدا کشیدن سیگار را شروع نکنند.

کشیدن سیگار سالانه موجب مرگ 440000 آمریکایی می‌شود، و طول عمر مردان را به میزان 13.2 سال کاهش می‌دهد (14.5 سال برای زنان). همچنین ، 82 درصد از افرادی که به خاطر ابتلا به سرطان ریه فوت می‌کنند، اشخاص سیگاری هستند. با این‌حال ، بیش از یک نفر از هر پنج نفر آمریکایی کماکان به کشیدن سیگار ادامه می‌دهد، و تقریبا یک سوم افراد سیگاری ، افراد بین 18 تا 24 سال هستند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، در دیگر نقاط دنیا ، کشیدن سیگار باعث فوت یک نفر از هر ده نفر فرد بالغ می‌شود.

بدتر از آن اینکه یک تحقیق جدید نشان داده، کشیدن حتی چند سیگار در روز می‌تواند در نهایت همان‌قدر خطرناک باشد که کشیدن چندین پاکت در روز. اکثر مواد شیمیایی‌ای که در دود سیگار وجود دارد، در سموم حیوانی ، حلالهای لاک الکل و دیگر موادی که غیرممکن است حاضر باشید حتی نزدیک دهانتان بکنید نیز یافت می‌شوند.

از هر چهار نفر سیگاری یک نفر می‌گوید مایل است سیگار را ترک کند، و بیش از 80 درصد افراد سیگاری سعی کرده‌اند این کار را بکنند. ولی ترک کردن سیگار کار سختی است. اول ، مسئله نیکوتین است، که یک ماده بسیار معتاد کننده می‌باشد. بعد ، مسئله عادت است، یعنی عادت روشن کردن سیگار ، که می‌تواند همانقدر معتادکننده باشد. در زیر روش‌های مختلفی جهت پایان دادن به نیاز روشن کردن و کشیدن سیگار ، برای همیشه آمده است.



تصویر

آماده شوید

یک روز مشخص را برای ترک سیگار انتخاب کنید و آن را تغییر ندهید. راجع به تمام دلایلی که بخاطرشان می‌خواهید سیگار را ترک کنید، فکر کنید. یادداشت کردن این دلائل به برخی افراد کمک می‌کند، و نگهداری و رجوع به آنها برای زمانی‌که تصمیمتان با شک مواجه می‌شود بسیار مفید است. سعی کنید مرتبا این دلائل را بخوانید. هر چیزی را که حتی ارتباط کمی با کشیدن سیگار دارد، بیرون اندازید، نه فقط سیگارها ، بلکه فندکتان ، زیرسیگاریها و هر چیز دیگر را. به بقیه بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید، آنها می‌توانند به شما در این راه کمک کنند.

حواستان را متوجه چیزهای دیگر کنید

کمبود نیکوتین باعث ایجاد میل شدید بخصوص در ابتدا در بدن می‌شود که کم کم از بین می‌رود. دیدن اشخاص معین ، مکان‌های خاص یا وضعیت‌های مختلف می‌تواند این میل را تحریک کند. شاید از آن افرادی هستید که بعد از شام سیگار روشن می‌کنند، یا یک سیگار در ساعت 10 صبح به‌ همراه چای یا قهوه‌شان می‌کشند. وقتی‌که احساس می‌کنید مایل به کشیدن حتی یک سیگار هستید، از قبل کارهایی برای پرت کردن حواستان در نظر بگیرید، جویدن آدامس یا بازی با یک تکه خلال دندان به برخی افراد کمک می‌کند، برخی دیگر با شستن دستهایشان ، کشیدن 10 نفس عمیق و فکر کردن درباره یک خاطره خوب و شاد ، یا حتی روشن کردن یک عود یا شمع این کار را می‌کنند. برخی افراد از آبنات به عنوان جایگزینی برای سیگار استفاده می‌کنند، البته مراقب اضافه وزن باشید.

خوش‌بینی خود را حفظ کنید

از همه مهمتر ، سعی کنید خوش بینی خود را حفظ کنید. طی چند روز و چند هفته اولی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنید، سعی کنید دیدگاه‌تان مثبت باشد. اگر احیانا یک سیگار کشیدید خودتان را سرزنش یا توبیخ نکنید. به مسئله ترک سیگار به عنوان مسئله یا همه چیز یا هیچ چیز نگاه نکنید. در عوض ، خود را روز به روز بسنجید. ترک سیگار مسئله‌ای است که باید کم‌کم آن را یاد گرفت.

جایگزین‌ها

نشانه‌های ترک نیکوتین بروز بدخلقی ، اضطراب ، گرسنگی ، افسردگی ، بی‌خوابی و بی‌قراری است. از پس تمام این‌ها برآمدن کار سختی است، و برای همین تعداد زیادی مواد جایگزین نیکوتین در بازار وجود دارد. این جایگزین‌ها به افراد سیگاری کمک می‌کنند میل شدیدشان را کنترل کرده و سیگار نکشند.

چسبهای حاوی نیکوتین ، آدامسها را می‌توان بدون نسخه از هر داروخانه‌ای خریداری کرد، و هر کدام برنامه خاص خودشان را دارد. یک برنامه ترک سیگار 6 تا 8 هفته‌ای برای افرادی که بیش از نصف پاکت در روز سیگار می‌کشند، و مواد استنشاقی حاوی نیکوتین نیز وجود دارند، ولی هر دوی اینها با نسخه فروخته می‌شوند.

چیزی که از همه مهتر است، باید از یک پزشک سئوال کنید آیا این داروها برای استفاده شما مناسب هستند یا خیر. برخی از افراد نباید این داروها را مصرف کنند. همچنین دنبال کردن دستورات ذکر شده برای مصرف داروهای جایگزین نیکوتین باید عینا اجرا شوند، و نباید همزمان با مصرف این داروها سیگار کشید.

چیزهایی که باید مراقبشان باشید

اگر اراده‌تان متزلزل شد و یک سیگار روشن کردید، خیلی خودتان را سرزنش نکنید. هر چه باشد، سروکارتان با یکی از قویترین مواد اعتیادآور شناخته شده برای بشر است. فقط مواظب باشید کشیدن یک یا دو سیگار منجر به کشیدن یک پاکت نشود. حتما علت دوباره شروع کردن‌تان را تجزیه و تحلیل کنید، و تصمیم بگیرید دفعه دیگر چگونه با این مشکل روبرو خواهید شد. بسیاری از افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، متوجه می‌شوند اضافه وزن پیدا کرده اند. معمولا حدود 2.25 کیلوگرم و معمولا نیز میزان غذا خوردن‌ شان به عنوان جایگزینی برای سیگار نیز افزایش می‌یابد.

خیالتان راحت باشد، این کاملا یک امر طبیعی است. می‌توانید از ظرفیت بیشتری که به خاطر نکشیدن سیگار ، در ریه‌ها بوجود می‌آید برای ورزش کردن و کم کردن این وزن اضافه استفاده کنید. حتی اگر مدتی را صرف ورزش و برگرداندن وزن‌تان به وزن اولیه کنید، باز هم اشکالی ندارد. برای دانستن اینکه ضرر چند کیلو اضافه وزن بسیار کمتر از کشیدن یک پاکت سیگار در روز است لازم نیست به تحقیقات علمی رجوع کنید.

راجع به فواید ترک سیگار فکر کنید

اگر وسوسه شدید کشیدن سیگار را دوباره شروع کنید، این چند موضوع را بخاطر داشته باشید. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ، یک سال پس از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری عروق قلبی تا نصف کاهش می‌یابد، و پس از 15 سال خطر ابتلای شما به این بیماری درست مانند فردی می‌شود که هیچوقت سیگار نکشیده است. اگر قبل از حاملگی سیگار را ترک کنید، خطر داشتن نوزادی با وزن کمتر از حد معمول ، به اندازه افراد غیرسیگاری می‌شود. دو تا سه ماه پس از ترک سیگار ، خطر سکته قلبی کاهش می‌یابد و عملکرد ریه‌هایتان بهتر می‌شود.

از همه مهمتر اینکه...

ناامید نشوید. اکثر افراد سیگاری ، پیش از موفق شدن به ترک سیگار ، چندین بار تلاش کرده‌اند و موفق نشده‌اند. ولی در نهایت ، ترک این عادت دلیل بسیار خوبی برای احساس شادمانی همیشگی در زندگی‌تان خواهد بود. شما زندگی‌تان را نجات داده‌اید.

مباحث مرتبط با عنوان


تعداد بازدید ها: 29167


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..