منو
 صفحه های تصادفی
فاکتوریل ها
لباس امام سجاد علیه السلام
طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته
خاور میانه سال 500 تا 110 میلادی
عوارض سطح ناهید
queue
تسبیح پیامبر اکرم و امام علی علیه السلام پیش از ولادت
تردید مردم در وجود امام مهدی علیه السلام
پنهانکاری هواپیمای جنگنده
حمله عمومی درجنگ بدر
 کاربر Online
514 کاربر online

ارکان خاتميت

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
(cached)

ركن اول خاتميت انسان و اجتماع است: اگر انسان صد در صد موجودي ثابت باشد قوانين زندگي او هم بايد صد در صد قوانين ثابت ولا تيغيري باشد، و اگر انسان يك موجود صد در صد متغير و متحولي باشد عكس آن قضيه مي شود، هيچ قانون ثابتي نمي تواند داشته باشد، هميشه بايد قوانينش تغيير بكند. يا آنكه فرض سومي هست كه حقيقت همان است و آن اينكه انسان داراي جنبه هاي ثابت و جنبه هاي متغيري است، از يك نظر بايد از يك اصول ثابتي پيروي بكند، ولي در قسمتهايي هم بايد از اوضاع متغيري تبعيت نمايد. اصول زندگي انسان، طرح هاي اولي زندگي انسان كه زمينه را براي تكامل او فراهم مي كنند قوانين ثابت ولاتغييري هستند ولي فروع زندگي انسان تغيير پذير است. انسان يك موجود متغيري است ولي مدار تغييرش يك مدار ثابت است مثل اينكه ماه متغير است و در دو لحظه در يك جا نيست اما مدار ماه يك مدار ثابت است و ماه از مدار خودش خارج نمي شود. انسان يك موجود متغير و متحولي است. انسان نبايد در جا بزند بلكه بايد متغير و در حركت باشد اما مدار انسان يك مدار خاص است مدارش بايد ثابت بماند. اگر بخواهد از مدار خودش خارج شود و در مدار حيوان قرار بگيرد هلاكت است و تباهي و اگر مثلاً بخواهد وارد شود در مدار ملائكه و متشبه به ملائكه بشود باز هم از مدار خود خارج شده است. افراط و تفريطها همه خروج از مدار انسانيت است. مدار انسانيت مدار وسطيت و جامعيت است. انسان موجودي است كه هم بايد ثابت بماند و هم بايد تغيير كند، قهراً هم بايد قواعد ثابتي در زندگي داشته باشد و از آنها پيروي كند و هم بايد آيين نامه ها و قوانين متغيري داشته باشد.
ركن دوم خاتميت وضع خاص قانونگذاري اسلام است: اسلام اصول ثابتي دارد و فروع متغيري كه ناشي از همين اصول ثابت است، يعني به موازات انسان، اسلام قوانين دارد. اسلام هم فروع متغيري دارد ولي در محدوده ي همان اصول ثابت، و يا اساساً دخالتي نكرده و بشر را مختار و آزاد گذاشته است. ركن سوم علم و اجتهاد: وقتي عالم به روح اسلام آشنا شد و توانست فروع را به اصول برگرداند، وقتي كه هدف هاي اسلام را شناخت، هدف را با وسيله اشتباه نكرد، هدف را به جاي وسيله نگرفت، وسيله را به جاي هدف نگرفت، وقتي كه با روح اسلام آشنا شد، وظيفه واقعي خود را انجام داده است. ركن چهارم وضع خاص موضوعات تفقه و اجتهاد است: يعني آن چيزي كه تفقه و اجتهاد بايد روي آن صورت بگيرد. آن، قرآن و نسبت و اجماع و عقل است.


تعداد بازدید ها: 13334


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..