منو
 صفحه های تصادفی
انواع نقشه توپوگرافی
موضع حضرت سجاد در واقعه حره
جعبه ابزار دانشنامه
بیماری های متابولیک ارثی
علی رضا زرین دست
دین و کارکردهای آن از دیدگاه امیل دورکیم
مدیر حسابرسی
قبر مطهر فاطمه علیهاسلام
آمپی سیلین
روشهای اندازه گیری سختی و دوام سنگ
 کاربر Online
601 کاربر online

ادله قائلین جدائى دین و دنیا

تازه کردن چاپ
(cached)

َاین دلایل عبارتند از:

  • وقتى که هدف دین اصلاح و بهبودى دنیا توام با آخرت قرار گیرد توحید و وحدانیت الهى مبدل به شرک مى‏گردد. چون دیانت و دیندارى مردم از خاصیت و اصالت مى‏افتد. بهترین نمونه براى اثبات مدعا جریان رنسانس و تجربه تلخ تمدن اروپا و امریکاست که کار دیندارى از جوامع متمدن غرب رخت ‏بر بسته و به جاى دین و عواطف معنوى سود جویى مادى حاکم گردید.

  • چون ادیان الهى و مکاتب توحیدى براى جوابگویى به همه مسائل علمى و مشکلات دنیایى نازل نشده‏اند اگر بخواهیم دین را حاکم کنیم و این گونه القاء نمائیم که دین جوابگوى همه دردهاست این افکار موجب انصراف مردم از دین مى‏شود. و...

  • در صورت پیوند دین و دنیا دین تحت‏الشعاع مطامع دنیایى رهبران دینى قرار مى‏گیرد چنانچه در زمان خلفاى عباسى و عثمانى ، علماء و فقهاى تسنن ، خلیفه را مصداق زنده اولوالامر دانسته. در ظاهر، خدا و اسلام فرمانروا بود ولى عملا دین از دولت فرمان مى‏گرفت ،در غرب نیز این چنین بود .

  • اساس دعوت انبیاء بر محبت و معرفت ‏بنا شده ولى کار دولتهامقابله با دزدان و دشمنان و راهزنان امنیت است و این عمل جز با زبان تند و تلخ پیش نمى‏رود بنابراین حاکمیت دین موجب مى‏شود که دین ابزارى شیطانى گردد تا وسیله هدایت.

  • دین براى دنیا یا ترک دنیا بخاطر دین، دو حالت افراط و تفریط در دین است و در واقع دو روى یک سکه‏اند که در ضرابخانه شیطان قالب خورده‏اند و دین هر دو را شدیدا رد مى‏کند.

  • اعتقاد به اینکه دنیا جز مزرعه‏اى براى آخرت نیست و انبیاء خبر دهندگان قیامت و آخرت بوده‏اند ضرورتى است که موجب بقاى دین و دنیا و سلامت اجتماع بشرى در این روزگار سراسر رنج و ملال مى‏شود.

  • اگر دین در اداره دنیا و حکومت و سیاست دخالت نماید موجب مى‏شود که قداست از دین دور گردد و در واقع دین مقدس را با سیاست غیر مقدس آمیختن آب در هاون کوبیدن است.

  • وظیفه پیامبران تحریک حس نفع پرستى بوده آنان یک عده مبشرین و منذرین بوده‏اند. یعنى پیامبران جزانذار و تبشیر وظیفه دیگرى نداشتند.

  • هیچ دلیل عقلى و شرعى وجود ندارد که دین هم دنیاى متدینین را آباد نماید و هم آخرتشان را.

  • دین اگر چه کامل است ولى جامع نیست و تصور این که دین به صورت جامع همه مسائل را طرح و حل کرده باشد تصور نادرستى است.

  • آنچه را پیامبران از یک مبدا فوق بشریت ‏با هدفى به کلى جدا از لذائذ دنیا مطرح کرده‏اند، امروز بشر خود پرست مادى به آنجا مى‏رسد; روشن دل و روشن بین در یک نقطه به هم مى‏رسند; دیده بینا آن را مى‏بیند که دل پاک از روز اول خواسته بود.

  • سعادت زندگى دنیا محدود به اعتقاد به خدا و ترس از جهنم نیست. ممکن است جامعه‏اى بدون این، صاحب مکارم اخلاق و خوشبخت‏ شود. بشر روى دانش و کوشش و به پاى خود راه سعادت در زندگى را یافته است و این راه سعادت تصادفا همان است که انبیاء نشان داده بودند.

منابع

1- مهندس بازرگان، آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء، صص 92-91
2- سروش، مبنا و معناى سکولاریزم، کیان ش 26، ص 8
3- مهندس بازرگان، راه طى شده، ص 128
4- سروش، کیان، ش 32، ص‏8
5- فصلنامه نامه مفید شماره 20
6- پایگاههای اسلامی اینترنت، نسخه 3




تعداد بازدید ها: 5714


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..