منو
 صفحه های تصادفی
مدارات ترکیبی
ضرورت و اهمیت ولایت فقیه
قرآن و تحریم شراب در چهار مرحله
Chemistry
آبکاری با فلزات
پکتین
تقسیم بندی شخصیت از دیدگاه فروید
پلاستیک
حرکت با توپ و دریبلینگ «فوتبال»
سرگذشت لباس فضایی
 کاربر Online
713 کاربر online

آموزش مجازی در آموزش و پرورش

تازه کردن چاپ
علوم ریاضی > علو م رایانه
(cached)




آموزش مجازی در آموزش و پرورش

آموزش مجازی


منظور از آموزش مجازی آموزش افراد با استفاده از فناوری رایانه ای ،اطلاعات و ارتباطات است . یک سیستم آموزش مجازی محیطی مجازی فراهم میکند تا فراگیر بدون نیاز به حضور یاددهنده بتواند مطالب را فراگیرد ، طبعا در چنین سیستمی تمام جنبه های محیطی ، روحی و … مؤثر در آموزش ، باید در نظر گرفته شود.


آموزش مجازی در کنار آموزش سنتی


آموزش مجازی هیچگاه نمی تواند بطور کلی جایگزین آموزش سنتی شود،بلکه در کنار آن می تواند ایفای نقش کند و بعبارتی در صورتی که امکان آموزش سنتی فراهم نباشد از آموزش مجازی استفاده می شود.به عنوان مثال می توان به تاسیس دانشگاه مجازی در کنار دانشگاههای موجود اشاره کرد.


چه افرادی آموزش مجازی ببینند


مقاطع مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش عبارتند از ابتدایی،راهنمایی ومتوسطه و آموزشکده و ضمن خدمت. از آنجاییکه دانش آموز باید به لحاظ جسمی و روحی قادر به استفاده از سیستم باشد ،از میان گروه های فوق ،مناسبترین گروهی است که می توانیم در شروع کار روی آن تمرکزکنیم، دانش آموزان دوره متوسطه می باشند. و این گروه در حال حاضر با توجه به نمودار سنی جامعه بیشترین آمار را نیز دارا می باشند.


آموزش مجازی در دانشگاه و مدرسه

img/daneshnameh_up/f/f4/compics000112.gif

آموزش مجازی در آموزش و پرورش نمی تواند همان نقشی را داشته باشد که در دانشگاه دارد.در آموزش عالی مواردی مباحثی مطرح است از جمله :
اولا: تحصیلات دانشگاهی یک امر ضروری برای همه افراد نیست . و هرکس می تواند با توجه به علاقه اش وبا توجه به قابلیتهایش و در صورت تمایل وارد دانشگاه های معمولی و یا مجازی شود .
ثانیا: در آموزش عالی کمبود فضای آموزشی،امکانات آموزشی،امکانات رفاهی مثل خوابگاه و . . . ،کمبود اساتید ، دوری مسافت برای دانشجو و استاد ،اشتغال دانشجویان و غیره داریم.
در حالی که در آموزش و پرورش اینگونه نیست .
اولا: در اینجا همه افراد باید آموزش ببینند و بحث تمایل یا عدم تمایل مطرح نیست و وظیفه دولت است تا امکان تحصیل را برای همه افراد ملت به نحو عادلانه فراهم کند.
ثانیا:در این مقطع بحث کمبود امکانات طبق فرض فوق منتفی است .از طرفی امکاناتی که در اینجا لازم است بسیار محدود و دست یافتنی است، در اینجا کمبود معلم و مشکلات رفت وآمد و یا اشتغال دانش آموزان را نداریم و امکانات رفاهی در حد دانشگاه لازم نیست.
ثالثا:در آموزش عالی اشاره به اشتغال دانشجویان کردیم در حالیکه در آموزش و پرورش ، پرورش مقدم بر آموزش است، حضور دانش آموز در مدرسه دارای اثرات تربیتی و پرورشی فراوانی است گاهی اوقات هم از نظر خانواده ها حتی حضور فرزندشان در مدرسه و کلاس درس و پرشدن وقت او از آموزش او مهمتر است.
رابعا: دانشجو از نظر روحی و شخصیتی قادر به استفاده از سیستم آموزش مجازی می باشد،در حالیکه دانش آموز دارای مشخصات یک دانشجو نیست.
البته در مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش مثل آموزشکده های فنی و مراکز ضمن خدمت، وضعیتی مشابه دانشگاه داریم .(و یا در دبیرستان بزرگسالان)
با توجه به موارد فوق در آموزش وپرورش نمی‌توان از دبیرستان مجازی یا دبستان مجازی، سخن به میان آورد،بلکه باید سیستم آموزش مجازی در کنار دوره های آموزشی وبه صورت مکمل آن قرار گیرد.


نرم افزارآموزشی یا آموزش مجازی



گفته شد سیستم آموزش مجازی باید در کنار آموزش سنتی قرار گیرد ، پس تفاوت آن با نرم افزارها و سی دی های کمک آموزشی موجود چه می تواند باشد؟ آموزش مجازی باید مقوله ای فراتر از نرم افزار کمک آموزشی باشد. از جمله ایجاد محیط مجازی ، به روز بودن مطالب،ارتباط نزدیک فراگیر با آموزش دهنده ،قابلیت مدیریت و برگزاری دوره های آموزشی ،و … و بعبارتی دیگر نرم افزار آموزشی را باید به عنوان یک ابزار در آموزش مجازی در نظر گرفت.


سیستم آموزش مجازی

تا بحال چارچوب کلی برای آموزش مجازی و خاستگاه آن در آموزش وپرورش را ارائه کردیم.در ادامه به بررسی چنین سیستمی می پردازیم.

چگونه از سیستم استفاده شود؟


سیستم آموزش مجازی می تواند در منزل و یا در محیط آموزشی استفاده شود.
1-استفاده در منزل : امروزه بعضی از خانواده ها دارای رایانه بوده و متصل به شبکه اینترنت هستند.در این صورت سیستم می تواند به عنوان یک ابزار مؤثر در یادآوری مطالب ، ارتقای سطح یادگیری و تعمیق آن عمل کند.از طرفی برگزاری دوره های آموزشی از راه دور و ضمن خدمت و دوره کمک آموزشی مثل آمادگی برای کنکور و غیره ، امکانپذیر می شود.
2- استفاده در محیط آموزشی : امروزه تقریبا تمام هنرستان ها و دبیرستانها و مراکز آموزش عالی مجهز به سایت رایانه با حداقل 5 دستگاه رایانه وامکان ایجاد شبکه و اتصال به اینترنت شده اند (طی طرح تکفا) در صورت استفاده از محیط آموزشی ، سیستم یک وسیله کمک آموزشی در جهت کمک به معلم در انتقال مفاهیم به دانش آموزان مطرح می شود.


کلاس درس مجازی


کلاس درس مجازی باید تداعیگر کلاس درس سنتی باشد،در کلاس درس معلم مطالبی را با توجه به سرفصل آموزشی و یا کتاب درسی مطالبی را ارائه می‌کند ،مثال می‌زند،مسائلی طرح میکند و دانش آموزان را به تفکر وامیدارد.دانش‌آموز در صورتی که مطلبی را متوجه نشد سؤال می کند و معلم رفع ابهام می کند در صورتی هم که لازم بداند دوباره مطلبی را مرور می کند.
قبل از شروع درس سوالاتی راجع به مطالب جلسه قبل عنوان می کند و در پایان هم تکالیفی به دانش آموزان میدهد. پس از هر چندگاهی یک آزمون برگزار می کند و دانش آموز خود را و معلم دانش آموزان را در یادگیری مطالب گذشته محک می زند.
در پایان دوره یک آزمون پایانی برگزار می شود ودر صورتیکه نمره نهایی دانش‌آموز به حدنصاب لازم برسد به دوره بالاتر راه پیدا می‌کند. نمره نهایی بر اساس نمرات مستمر در طول دوره و نمره پایانی محاسبه شود.


نحوه دسترسی مطالب


در سیستم آموزش مجازی ارائه مطالب به دانش آموز ویا گروهی از دانش آموزان می تواند به یکی از صورت های زیر باشد:
1- نامحدود :دانش آموز می‌تواند در شروع دوره و هر زمانی به تمام مطالب و محتوای آموزشی دسترسی داشته باشد.
2- محدود : دسترسی دانش آموز در هر زمان توسط مسئول دوره مشخص می شود.ویا به طور خودکار بر اساس آزمونهایی که برگزار می‌شود تعیین می‌شود.یعنی هر دانش‌آموز تنها در صورت کسب نمره قبولی در هر مرحله به مطالب بعدی دسترسی پیدا می کند.


ارزیابی دانش آموزان


در پایان هر بخش از مطالب دوره و یا در مواقعی که مسئول دوره لازم بداند،سیستم آزمون برگزار می کند. آزمون باید طبق ضوابط و معیارهای خاص خودش برگزار شود.
سؤالات آزمون می‌تواند به صورت تشریحی باشد که توسط مسئول دوره یا فردی خبره تصحیح می‌شود ویا چندگزینه ای ،پرکردنی ،جورکردنی و … باشد که می تواند توسط سیستم به طور خودکار تصحیح شود. در هر دو حالت نمره باید در سیستم ثبت شود تا به طور خودکار قابل ارائه به دانش آموز یا ولی او بوده ،فردقادر باشد نمودار پیشرفت درسی خود را درهر زمان که بخواهد مشاهده کند. و نیز در پایان دوره بتواند به عنوان بخشی از نمره نهایی در نظرگرفته شود.


سلسله مراتب دسترسی


{*افراد مؤثر در سیستم عبارتند از:
1- مدیر سیستم : این فرد به تمام سیستم دسترسی کامل دارد.وظیفه او هدایت و راهبری سیستم،تعریف دوره های آموزشی،تعیین مدیران دوره ها ،تعیین محتوای درسی با همکاری مدیران دوره ها و … می باشد،مدیریت سیستم می تواند دارای سطوح مختلفی باشد.
2- مدیر دوره : فردی است که توسط مدیر سیستم تعیین می شودو توانایی بروز آوری محتوای آموزشی (بصورت محلی ) با همکاری افراد خبره،ثبت نام دانش آموزان در دوره ،تعیین میزان و نحوه دسترسی آنها،برگزاری آزمون و … را دارد. در حالتی دیگر می توان در این سطح دو نقش مدیر دوره و معلم تعریف کرد.
3- دانش‌آموز:توسط مدیر دوره تعریف میشود و قادر است به محتوای آموزشی را طبق اختیارات تعیین شده دسترسی پیدا کند.

همچنین ببینید


پیوندهای خارجی



تعداد بازدید ها: 20024


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..