منو
 کاربر Online
636 کاربر online

آمستردام

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > جغرافی > شهرهای جهان
(cached)

آمستردام
جمعیت 1105000 نفر



img/daneshnameh_up/0/03/Amsterdam.jpg

پایتخت کشور سلطنتی هلند در شمال اروپا که امروزه با رتردام و لاهه، یکی از سه انباشتگی های اصلی ای به شمار می آید که «راندستاد هلند» را تشکیل می دهند. در پایان قرن پانزدهم، شهر برج و باروداری بوده و این امر، متضمن وود ساخت های شهر سازانه ای است که نسبت به وحدت و نسبت به کیفیت هایی که معمولاٌ خاص شهرهای قدیمی به شمار می آیند، غریبه نیستند. الغای مقررات قدیمی مربوط به همسانی ارتفاع و سبک بناها در قرن نوزدم، سبب ساختن محله های زشت و پرتراکمی شد که شهر قدیمی را احاطه می کنند. قانون 1901 در مورد خانه مسکونی و طرح
بر لاخه(1917) برای جنوب شهر بود که توانست نظمی را بار دیگر در ساختمان سازی به وجود آورد و کیفیت والایی را که آمستردام در سنت سازی داشت به آن بازگرداند.
خط مترو که به مفهوم سوئدی برداشت می شود، از مکان های مراکز تجاری نزدیک ایستگاه می گذرد و ارتفاع بناهای مسکونی از ایستگاه به سوی حومه هر محله کاهش می یابد و فاصله میان خانه های مسکونی و ایستگاه مترو باید تنها در موارد استثنایی فراتر از 500 متر رود(تا 800 متر برای خانه های شخصی و انفرادی) به طوری که با پای پیاده هم بتوان آنرا طی کرد.

فضاهای سبز میان واحدهای مسکونی قرار گرفته ورود اتومبیل به آن ها ممنوع است، در امتداد مسیر، پارکینگ هایی به طور جداگانه ساخته شده که حداکثر فاصله آن ها از خانه های مسکونی 250 متر است. در محله ها تنها با پای پیاده یا با دوچرخه می توان رفت و آمد کرد. قسمت های خانه های مسکونی جمعی با ارتفاع 10 طبقه یا بیشتر که به رقمی در حدود 10% در اسلوترمیر و دودوارت می رسیدند. در صورتی که این رقم در «اوسدورپ» و «ئوورتومسه ولد» و در «بی تن ولدرت» (جنوب) و «نیو واندام نورد» از 10 تا 15% است و احتمالاٌ نوسان دارد این تناسب در آمستردام بسیار بیش از این ها است.

ترکیب محله های جدید نیز تکامل یافته است از 1945 تا به امروز محله هایی می ساختند با ظرفیت دهها هزار سکنه مجزا از خطوط شبکه های اولیه ترافیک که توسط شبکه های فرعی تفریباٌ مربعی شکل در واحدهای پراکنده می شدند. بناهایی با ارتفاع مختلف، خانه های مسکونی جمعی بلند، مجموعه های مسکونی کم ارتفاع خانه های تک خانواده ای، به نظم و بی شکلی نسبتاٌ مغشوش به دنبال هم قار می گرفتند، مثلاٌ دریاچه مرکزی محله های غرب در «اسلوترپلاس» مجاور بناهای بلندی است که حالت مرکزیت آن را تقویت می کنند و حتی هر واحد، در مقیاس کوچک دارای شیرخوارگاه، مهدکودک، و مدرسه ابتدایی است. مدرسه متوسطه، مدرسه حرفه ای مراکز خدمات اجتماعی استخرهای سرپوشیده،‌ دفترهای اداری و شهرداری و غیره در سطح هر محله وجود دارد.
باغ های محله، ب شکلی که هیچ خانه مسکونی بیش از 800 متر دور نباشد.

باغ عمومی مرکزی با ظرفیت زیاد، با زمین های ورزشی دریاچه ها و غیره.
طرح کالبدی شهر حاصل عبارت است از ترکیب های مختلف و ممکن خانه های جمعی بلند(10 تا 16 طبقه) و خانه های تک خانواده ای با تناسبی پایین، از مجتمع های مسکونی کم ارتفاع ( سه طبقه) با فضاهای سبز گسترده در همه محله که وظیفه ویژه اش بزرگ کردن فضهاهای بین ساختمان ها و زیبا کردن خطوط آن بناهایی است که ساختمان آن ها بیش از اندازه پیروی از استانداردهاست.

شهر آمستردام بهترین نمونه فرم خاص شهرهای هلند است. در این جا پلی روی رودخانه زده شده و جریان رود از راه کانال هایی به دریا متصل شده است. بخش سفلای رودخانه به صورت یک لنگرگاه داخلی، و بخش علیای رود در حد فاصل میان سد و کانال های ارتباطی، به صورت بندری خارجی عمل می کند.

در 1240 سدی ساخته شد که دو منطقه دامراک و رادین را به صورت لنگرگاه هایی در آورد. خاکریزهای شرق و غرب این سد که به وسیله خاک های حفاری شده سد از سطح سیلابگیر بالاتر آمده بودند. دو خیابان اصلی دهکده ماهیگیری موجد یعنی خیابان های وارموترات در شرق و نئوندیک در غرب را به وجود آوردند.

رشد آمستردام به عنوان یک مرکز تجری طی قرون چهارده و پانزده در میزان توسعه شهر در سال های 1367 و 1380 و 1450 که در مجموع 350 آکر به مساحت 100 آکری نخستین شهر افزود، متجلی است. توسعه شهر در این دوره فرمی خاص به خود گرفت که اساس توسعه شهر در طی قرن هفدهم را پدید آورد. کانال های جدید قبل از توسعه شهر در دو سوی شهر و به فاصله ثابت از محدوده موجود شهر احداث شد. سرانجام حلقه های کانال در غرب و جنوب هسته نخستین شهر تکمیل گردیدند. اما در جهت شرق، کانال های خود را به اسکله ها و باراندازهای بزرگتر و مجهزتری دادند. از کانال ها برای دسترسی مستقیم قایق و کرجی ها به خانه و انبارهای تجار که معمولاٌ هر دو در یک ساختمان خلاصه می شدند استفاده
می شد این کانال ها پیش از احداث ساختمان ها بر روی آن ها به عنوان حصار دفاعی عمل می کردند. نخستین سیستم رسمی دفاعی شهر در سال 1482 احداث شد و بدین ترتیب محدوده شهر تا قرن هفدهم تثبیت گردید.

ریج آمستردام موزه سلطنتی هلند با نزدیک به یک میلیون شیء، این موزه بزرگترین موزه هنر و تاریخ در هلند است. شاید این موزه شناخته ترین موزه به واسطه مجموعه قرن 17 نقاشی های هلندی باشد که شامل کارهای رامبراند، ورمر و ژان استین است.


تعداد بازدید ها: 26345


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..