منو
 کاربر Online
949 کاربر online

آل جستان

چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > تاریخ > دوره های تاریخی
جامعه و علوم اجتماعی > تاریخ > تاریخ اسلام

آل جستان
«396 176 ﻫ / 1005 792 م»

ورود طوایف دیلم در صحنه حوادث عصر که نقش قابل ملاحظه ای به برخی سرکردگان آنها در برخورد با سلاله‏های محلی و قدرتهای بزرگ عصر داد، به دنبال انحطاط و انقراض علویان طبرستان شدت و اوج بیشتری یافت. البته سلاله محلی قوم دیلم که آل جستان یا جستانیان خوانده می‏شدند، استقلال خود را در تختگاه خویش، رودبار الموت، از مدتها پیش حفظ کرده بودند و در عین حال اظهار طاعت ظاهری را در برابر دستگاه خلفای عباسی را مغایر با حفظ قدرت خانوادگی خود نمی‏یافتند.

این سلاله محلی با آن که مدتی یحیی بن عبدالله علوی را به رغم رضایت خلیفه عباسی پناه داد - 176 ﻫ / 792 م - با این وجود مانع از اعلام عصیان او نیز نشد ، هنگامی که هارون الرشید خلیفه عباسی به ری آمد، از سوی او مورد تأیید واقع شد و خلیفه، امیری را که در آن زمان، در این نواحی امارت داشت مورد دلجویی و استمالت قرار داد - 189 ﻫ / 805 م - . بعد از این امیر که مرزبان بن جستان نام داشت، نواده‏اش وهسودان بن جستان با گرایش به مذهب زندیه به جمع مخالفان خلیفه پیوست و با علویان طبرستان دست بیعت داده و از آنها پشتیبانی نمود - 250 ﻫ / 864 م -. پسرش جستان نیز، به استثنای یک فترت کوتاه همچنان - حدود 304 ﻫ / 916 م - حامی و مدافع زندیه باقی ماند.

مع‏هذا برادرش ، علی بن وهسودان ، که به خدمت عباسیان در آمده بود زمانی که به قتل رسید، - حدود 307 ﻫ / 919 م - سلاله جستانیان را از تبعیت زیدیه خارج کرد و حتی داعی صغیر فرمانروای زیدی طبرستان را مدتی توقیف و محبوس کرد. قتل علی بن وهسودان به دست محمد بن مسافر ظاهرا" غیر از نا خرسندی از ارتباط با (عباسیان) انتقام جویی از خون وهسودان ( برادر علی که به دست وی به قتل رسید) نیز محرک آن بود. بدین ترتیب پیکر فرتوت و بی‏جان فرمانروایی جستانیان به سیاه چشم بن خسرو فیروز ، برادرزاده علی بن وهسودان رسید. اما حکومتش در این بین به دست اسفار بن شیرویه خاتمه یافت - 316 ﻫ / 928 م -. از آن پس ، هر چند ، جستانیان گه‏گاه سکه امارت می‏زدند، اما در حقیقت قدرت بی‏منازع و قابل ملاحظه ای از خود نداشتند. فی‏المثل کسانی از آنها مانند ماناذر - وفات حدود 360 ﻫ / 1 970 م - و پسرش خسرو شاه - وفات حدود 396 ﻫ / 1005 م - غالبا" یا محکوم به تبعیت از قدرت روحانی علویان هوسم بودند و یا تحت‏الحمایه آل بویه قرار می‏گرفتند. با این وجود اعقاب آنها تا پایان عهد آل بویه ظاهرا" چیزی از نام و آوازه آل جستان بود که دستاویز داعیه امارتهای محدود محلی خویش می‏ساختند.

مطالب مرتبط با موضوع :



تعداد بازدید ها: 11947


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..