صهیون در زبان عبری، به معنای پر آفتاب و نیز نام کوهی در جنوب غربی
بیتالمقدس است. کوه صهیون زادگاه و آرامگاه
داود پیامبرعلیهالسلام و جایگاه
سلیمان علیهالسلام بود.
جبل صهیون
گاه این واژه نزد یهودیان بهمعنای شهر
قدس، شهر برگزیده و شهر مقدس آسمانی بهکار میرود؛ ولی در متون دینی
یهود، صهیون به آرمان و آرزوی ملت یهود برای بازگشت به سرزمین داودعلیهالسلام و سلیمانعلیهالسلام و تجدید دولت یهود اشاره دارد؛
بهعبارتدیگر صهیون برای یهود، سمبل رهایی از ظلم، تشکیل حکومت مستقل و فرمانروایی بر جهان است؛ ازاینرو یهودیان خود را فرزندان صهیون میدانند.
صهیونیسم به جنبشی گفته میشود که خواهان مهاجرت و بازگشت یهودیان به سرزمین
فلسطین و تشکیل دولت یهود است. صهیونیسم مانند
شووینیسم (
ناسیونالیسمافراطی) است که با خوار شمردن ملتها و نژادهای دیگر و با غلو در برتری خود، درپی دستیابی به قدرت سیاسی است.
این جنبش در نیمة نخست قرن سیزدهم ش./ نیمة دوم قرن نوزدهم م. در اروپا پا به عرصة حیات گذاشت؛ ولی واژة صهیونیسم، نخستین بار ازسوی «
تئودور هرتصل» به کار رفت و پس «
ناحومساکولو» ـــ مورّخ صهیونیست ـــ در کتاب «تاریخ صهیونیست» از آن سخن گفت.
صهیونیسم فقط دارای ابعاد و معانی سیاسی (صهیونیسم سیاسی) نیست؛ بلکه ابعاد و معانی دیگری همچون: صهیونیسم کارگری، فرهنگی، دموکراتیک، رادیکال و توسعهطلب را نیز دربرمیگیرد.
مشهورترین تقسیم صهیونیسم، طبقهبندی آن به دو بخش سیاسی و فرهنگی (دینی) است.
صهیونیسم سیاسی خواهان بازگشت یهودیان به فلسطین است که با تدوین کتاب «دولت یهود» ازسوی هرتصل در 1263ش./ 1894م. زاده شد؛ اما
صهیونیسم فرهنگی، مخالف مهاجرت یهودیان در قرن چهاردهم ش./20 م. به فلسطین است؛ زیرا در انتظار انسان رهاییبخش در آخرالزمان نشسته است تا یهودیان و تمام ادیان را به سرزمین
ابراهیم علیهالسلام و
موسی علیهالسلام یا سرزمین نجات بازگرداند.
صهیونیسم به دینی و غیردینی نیز تقسیم میشود.
صهیونیسم دینی، اندیشهای است که اعتقاد دارد بازگشت به سرزمین موعود، در زمانیکه پروردگار مشخص کرده است و به شیوهای که او تعیین میکند، انجام خواهد شد و این کار به دست بشر انجامپذیر نیست. پیروان این اندیشه، گروهی یهودی (صهیونیسم) و شماری عیسوی (صهیونیسممسیحی) هستند.
درمقابل، در
صهیونیسم غیردینی و غیریهودی، کسانی جای دارند که با تکیه بر استدلالهای تاریخی، سیاسی و علمی به اسکان یهودیان در فلسطین مشروعیت میبخشند، این همان صهیونیسم
لاییک (غیردینی) است که تنها مفاهیم سیاسی خویش را به زبان دین بیان میکند؛ بنابراین صهیونیسم همواره به معنای یهودیت نیست؛ بلکه گاه به مفهوم حرکتی برای غیریهودی کردن یهودیت نیز بهکار میرود.
همچنین ببینید:
شخصیتهای صهیونیستی
تاسیس صهیونیسم و مهم ترین شخصیت های آن
افکار و اعتقادات صهیونیسم
ریشه های فکری و اعتقادی صهیونیسم
پیدایش اسرائیل