بهترین محک برای شناخت اعمال ریائی از غیر ریائی معیارهایی است که در روایات اسلامی آمده است مثلاً در حدیثی از
پیامبر اکرم صلیالله علیهوآلهوسلم میخوانیم که فرمود
علامت ریاکار چهار چیز است:
هنگامی که کسی نزد اوست تلاش میکند اعمال الهی انجام دهد و هنگامی که تنها شد در انجام عمل کسل است و در تمام کارهایش اصرار دارد مردم از او مدح و ستایش کنند و سعی میکند ظاهرش را در نظر مردم خوب جلوه دهد.
در آیات و روایات مانند روایت ذکر شده خصوصیاتی برای ریاکاران دیده میشود که از جمعبندی، آنها میتوان علائم زیر را برداشت کرد:
ریا کاران افرادی منافق و دو چهره هستند
در انظار مردم با نشاط و شوق عبادت میکنند
در تنهایی بینشاط و بیحال هستند
دوست دارند مردم در تمام کارها آنها را بستایند و هنگامی که کار آنها مورد ستایش قرار میگیرد بر عملشان افزوده میشود و چنانچه مدح و ثنایشان نگویند از عمل خود میکاهند.
ریاکاران اهل خدعه و فریب هستند و دائماًً اعمال نیک خود را به رخ دیگران میکشند و بر دیگران منت میگذارند، این افراد چشم طمع به خلق دوختهاند و بر خدا توکل ندارند. در ظاهر ذکر خدا را میگویند ولی در دل کمتر خدا را یاد میکنند.
ریاکاران افراد خودپسند، مغرور، تنپرور و رفاهطلب هستند.
ریا عبارت از تاظهر و خودنمایی و اظهار عمل به انگیزهی جلب توجه و ستایش مردم است.
ریا مانند میکروب جذام (خوره) از درون عمل را میپوساند و آن را بیمحتوا میکند اعمال ریایی مانند درخت بیریشهای است که با یک باد از بیخوبن کنده میشود.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:
هرگونه ریایی شرک است هر کس برای مردم کار کند پاداشش به عهدهی مردم است و هر کس برای خدا کار کند ثوابش بر خدا است
از بعضی احادیث برمیآید که بازگو کردن اعمال و اظهارش برای دیگران موجب کاهش ثواب آن میشود و در صورت تکرار حکم ریا به خود میگیرد و عمل را فاسد و تباه میسازد
ریا جزء گناهان بزرگ است زیرا ریا به منزلهی
شرک است و شرک از
گناهان کبیره محسوب میشود.
اساس و شالودهی سعادت انسان بندگی خالصانه و مخلصانه است و اگر کسی عملی را انجام دهد که بوی ریا و تظاهر از آن به مشام برسد، ذرهای اثر ندارد و در پیشگاه خداوند متعال پذیرفته نمیشود و روز قیامت با دست تهی وارد صحرای محشر میگردد چون در دنیا برای خدا کاری انجام نداده است که در سرای دیگر اجر و پاداش آن را از خداوند بخواهد بنابراین انسان باید بکوشد هر عملی که انجام میدهد برای خدا باشد نه برای مردم اگر. اگر کسی برای خدا در نهال کار نیکی را انجام دهد خداوند در دنیا نیز ذکر خیر او را بر زبانها جاری خواهد ساخت.
همچنین ببینید
فلسفه حرمت و راه درمان ریا