مقدمه
برنامه آموزشی علوم اقتصادی یکی از برنامه های آموزشی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
و دارای 6 گرایش می باشد این گرایشها عبارتست از:
1. اقتصاد نظری
2. اقتصاد بازرگانی
3. اقتصاد صنعتی
4. اقتصاد حمل و نقل
5. اقتصاد پول و بانکداری
6. اقتصاد کشاورزی، گرایش
اقتصاد بازرگانی دارای گرایش بیمه می باشد.
اهداف کلی آموزشی کارشناسی علوم اقتصادی عبارتند از:
الف- دیدگاهها و تفکری که منبعث از جهان بینی اسلام و منطبق با اصول و ضوابط مکتب اقتصادی اسلام باشد دریافت کنند.
ب- مسائل و مشکلات اقتصادی واحدهای بخش عمومی و خصوصی را در مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار داده، در ارائه طریق با کارشناسان ارشد همکاری کنند.
ج- در سطوح مختلف
مدیریت اقتصادی واحدهای دولتی و غیردولتی با استفاده از تجربیات علمی انجام وظیفه کنند.
د- بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات عالیه و کسب تخصص در سطوح بالاتر را تحصیل کنند.
در جهان امروز اقتصاد همه چیز را تحت الشعاع خود قرار داده است . در بسیاری از مسائل اقتصاد حرف اول را می زند به جهت همین اهمیت است که گرایش هایی که در رشته های اقتصادی وجود دارد بخش عظیمی از شئونات زندگی را به خود اختصاص داده است. قبل از توضیح این رشته به تعریفی از فعالیتهای اقتصادی برای شما بپردازیم تا بفهمیم که
علوم اقتصادی چه وظیفهای به عهده دارد. فعالیت اقتصادی مجموعه تلاشهایی است که بشر برای رفع نیازهایش از طریق بهرهبرداری و استفاده از منابع طبیعی در اختیارش انجام میدهد. بشر در طول حیات خود سعی کرده با تلاش مستمر با شناخت طبیعت و کشف قوانین حاکم بر آن، قوای طبیعی را به استخدادم خود گرفته و از آنها برای بالابردن سطح زندگی خویش استفاده نماید.
علم اقتصاد علم ارائه بهترین راههاست برای بهرهبرداری از منابع محدود مادی و در نتیجه بالا رفتن سطح زندگی مردم. در واقع ارائه بهترین شکل استفاده از منابع و امکانات به عهده
علم اقتصاد است بنابراین میتوان بطور خلاصه گفت که انسان تلاش میکند از منابع محدود و فناپذیر در مدت زمانی طولانیتر استفاده کند.
اندیشه اقتصادی در روزگار ما دچار تحولاتی به درازای عمر انسان شده است تعاریف علوم اقتصادی در جوامع پیشرفته و توسعه یافته آنقدر عمیق گشته که وسعت و عمق ان باعث بوجود آمدن کرسیهای متعدد درسی و تاسیس مراکز علمی متعدد و پیشرفتهای شده است.
اقتصاد یک علم اجتماعی است که به وسیله آن نیازهای مادی (آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، و اشتغال) و نیازهای عمومی را سازمان میدهد. داشتن پایه قوی در زمینه مسائل اقتصادی و هوش آماری و ریاضی بالا از عوامل موفقیت در این رشته است. ضریب درس ریاضی 4 و ضریب درس تاریخ و جغرافی 3 میباشد. به هر حال علوم اقتصادی جذابیتهای خود را داراست و امکان ادامه تحصیل در حد دکتری نیز وجود دارد.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- ابرکوه | | * | |
|
2 | آزاد- اشکور | | * | |
|
3 | آزاد- الیگودرز | | * | |
|
4 | آزاد- بابل | | * | |
|
5 | آزاد- بهبها ن | | * | |
|
6 | آزاد- تهران جنوب | | * | |
|
7 | آزاد- تهران مرکزی | | * | |
|
8 | آزاد- خمینی شهر | | * | |
|
9 | آزاد- دورود | | * | |
|
10 | آزاد- رفسنجان | | * | |
|
11 | آزاد- رودهن | | * | |
|
12 | آزاد- زابل | | * | |
|
13 | آزاد- سبزوار | | * | |
|
14 | آزاد- سلماس | | * | |
|
15 | آزاد- سیرجان | | * | |
|
16 | آزاد- شیراز | | * | |
|
17 | آزاد- عجب شیر | | * | |
|
18 | آزاد- فیروزکوه | | * | |
|
19 | آزاد- میانه | | * | |
|
20 | آزاد- کرمانشاه | | * | |
|
21 | آزاد- یزد | | * | |
|
22 | آزاد-آستارا | | * | |
|
23 | آزاد-ابهر | | * | |
|
24 | آزاد-اراک | | * | |
|
25 | آزاد-ارومیه | | * | |
|
26 | آزاد-بندر عباس | | * | |
|
27 | آزاد-بوشهر | | * | |
|
28 | آزاد-مراغه | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آشنایی با برنامه نویسی و بسته های کامپیوتری | 2 | آشنایی با برنامه نویسی
|
3 | آشنایی با برنامه نویسی و بسته های کامپیوتری بودجه | 4 | آمار 1
|
5 | آمار 2 | 6 | احتمال و استنباط آماری
|
7 | ارزیابی طرحهای اقتصادی | 8 | اصول بازاریابی
|
9 | اصول بیمه | 10 | اصول حسابداری 1
|
11 | اصول حسابداری 2 | 12 | اصول حسابرسی
|
13 | اصول سازمان و مدیریت | 14 | اصول مدیریت ریسک
|
15 | اقتصاد ایران | 16 | اقتصاد بخش عمومی 2
|
17 | اقتصاد بخشی عمومی 1 | 18 | اقتصاد تعاون
|
19 | اقتصاد توسعه | 20 | اقتصاد حمل و نقل 1
|
21 | اقتصاد خرد 1 | 22 | اقتصاد خرد 2
|
23 | اقتصاد رفاه | 24 | اقتصاد ریاضی
|
25 | اقتصاد سنجی | 26 | اقتصاد شهری
|
27 | اقتصاد صنعتی | 28 | اقتصاد مدیریت
|
29 | اقتصاد منابع | 30 | اقتصاد منطقهای
|
31 | اقتصاد نفت و نیرو | 32 | اقتصاد کار و نیروی انسانی
|
33 | اقتصاد کشاورزی | 34 | اقتصاد کشورهای با برنامه ریزی متمرکز
|
35 | اقتصاد کلان 1 | 36 | اقتصاد کلان 2
|
37 | بانکداری اسلامی | 38 | برنامه ریزی اقتصادی
|
39 | بودجه | 40 | بیمه اتکایی
|
41 | بیمه های اشخاص | 42 | بیمه های اموال 1
|
43 | بیمه های اموال 2 | 44 | پژوهش عملیاتی
|
45 | پول و بانکداری | 46 | تاریخ عقاید اقتصادی
|
47 | تجارت بین الملل | 48 | تحقیقات بازاریابی
|
49 | جامعه شناسی ایران | 50 | جغرافیای اقتصادی ایران
|
51 | جمعیت شناسی عمومی | 52 | حسابداری صنعتی 1
|
53 | حسابداری شرکتها | 54 | حسابداری صنعتی 2
|
55 | حسابدرای ملی | 56 | حقوق بیمه
|
57 | حقوق تجارت | 58 | حقوق مدنی
|
59 | حقوق کار و روابط صنعتی | 60 | روانشناسی عمومی
|
61 | روش تحقیق | 62 | روشهای مقداری در بازرگانی
|
63 | ریاضیات 1 | 64 | ریاضیات 2
|
65 | ریاضیات 3 | 66 | زبان خارجی 2
|
67 | زبان خارجی 3 | 68 | ساختار بازار و کارکرد آن
|
69 | سازمان و مدیریت صنعتی | 70 | سازمانهای اقتصادی و بازرگانی بین الملل
|
71 | قوانین و مقررات مالیاتی درایران | 72 | مالیه بین الملل
|
73 | مبانی جامعه شناسی | 74 | مبانی فقهی اقتصاد اسلام
|
75 | مدیریت تولید | 76 | مدیریت صادرات و واردات
|
77 | مدیریت مالی 2 | 78 | مدیریت پرسنلی
|
79 | مدیریت خرید و سفارشات | 80 | مسائل اقتصادی کشورهای جهان سوم
|
81 | موضوعات انتخابی در اقتصاد 1 | 82 | موضوعات انتخابی در اقتصاد 2
|
83 | موضوعات انتخابی در اقتصاد 3 | 84 | نظام اقتصادی صدر اسلام
|
85 | نظامهای اقتصادی | | |
صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم اقتصادی از سطحی از مهارتها و توانمندیها برخوردار می شوند که قادر به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی در زمینه های
صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و خدمات در سطح کارشناسی شوند. نامبردگان همچنین آمادگی مشارکت و همکاری در ارائه خدمات برنامه ریزی، ارزیابی و پیش بینی و مشاوره در زمینه های مختلف اقتصادی را دارا می باشند ایشان صلاحیت احراز مشاغل کارشناسی در موسسات دولتی و غیردولتی را نیز خواهند داشت.